Winst H&M Group neemt toe

H&M Group boekte in het derde kwartaal van 2019 een mooie omzetstijging, terwijl ook de winst toenam. De nettowinst van H&M Group steeg met maar liefst 24,5 % tot bijna 3,9 miljard Zweedse kroon, omgerekend zo’n  €356 miljoen. De periode waarin de resultaten hard terugliepen lijkt daarmee achter de rug. De logistiek is verbeterd waardoor er minder artikelen hoeven worden afgeprijsd. Ook de zomercollecties werden goed ontvangen en het marktaandeel nam toe, aldus topman Karl-Johan Persson. Verder worden er winkels geopend landen met een relatief snelle groei van de economie. Doordat de collectie goed liep hoefde er minder kleding in de uitverkoop en steeg de winst.

Vorige maand maakte het bedrijf al bekend dat de omzet in het derde kwartaal met twaalf procent steeg tot € 5,8 miljard. Dat is, blijkt nu, vooral te danken aan de webshop. Online was er een omzetstijging van 30%. H&M Group, waaronder behalve H&M ook onder meer Monki en Cos vallen, heeft een lastige periode achter de rug, aldus RetailNews. Zo moesten overtollige voorraden in de uitverkoop worden gedaan, maar in de belangrijke zomerperiode hoefde H&M Group veel minder naar aanbiedingen te grijpen. Ook kunnen klanten in meer landen online shoppen bij één van de ketens. Zo begon H&M in Mexico een webshop, terwijl in India kleding nu ook via webwinkel Myntra wordt verkocht. In diverse landen groeide H&M met dubbele cijfers, zoals in de Verenigde Staten(+19%), Polen (+20%), Italië (+15%), Rusland (+12%) en India (+29%). Chili was met een omzetstijging van 32% de uitschieter.

Aanbevolen artikelen
0