
Ramon Hagen
Ramon Hagen, SD creation Alphen aan den Rijn:
“De situatie is onwerkelijk. Ik was er ook echt even stil van. We hebben vorig jaar een top jaar gehad en zaten in een ontzettend positieve flow, en toen kwam dit. Ik heb me echt even moeten herpakken. Maar ik ben positief ingesteld en ik ben vol goede moed aan de slag gegaan. Onze openingstijden waren altijd erg ruim, we waren elke dag open. Nu hebben we, in samenspraak met de winkeliers om ons heen, de koopavonden en koopzondagen afgeschaft. Ook zijn we online gegaan met een webshop en dat pakt verrassend goed uit. Het plan voor een webshop stond al in de kinderschoenen, het kassasysteem was er al gereed voor. Twee weken lang is er keihard aan gewerkt en nu staat het. Wat me vooral opvalt is dat onze vaste klanten de webshop enorm waarderen. Ze zien het als een etalage van de fysieke winkel. Ze gaan zich met de kids thuis oriënteren en komen het dan in de winkel ophalen bijvoorbeeld. In de regio bezorgen we zelf om ervoor te zorgen dat klanten alles zo snel mogelijk in huis hebben. Daarbuiten zijn we afhankelijk van de postbezorging, maar zien we dat het merendeel binnen 24 uur bezorgd is.”
“Onze vaste klanten zijn gelukkig trouw en komen gericht naar ons toe. Omdat we een grote winkel hebben van 300 m2 is het goed werkbaar om afstand te houden. Toch zijn we ook op afspraak open voor personal shopping, buiten onze openingstijden om. Als de klant met de kinderen wil komen winkelen en de winkel voor zichzelf wil, dan doen we dat. We pakken alles aan. Ik merk dat klanten ons en andere local heroes willen steunen. De bonbedragen zijn hoger en ze komen af en toe met chocolaatjes of een bosje bloemen binnen. Dat voelt als een blijk van waardering voor wat we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. We zijn nog niet gestart met kortingen. Ik snap dat sommigen zich genoodzaakt zien, maar de markt wordt er echt door verpest. Iedereen werkt er keihard voor zijn goederen goed te verkopen. Daarbij moet je soms zelfs concurreren met leveranciers die de goederen al direct afgeprijsd aanbieden op hun eigen platforms. Mijn ervaringen met leveranciers zijn positief te noemen, er wordt meegedacht en sommigen hebben ook al laten weten de wintercollecties later uit te leveren. Het zou mooi zijn als we wat meer naar een situatie gaan waarbij de winterjassen ook echt pas weer in het najaar in de winkel hangen. Wat dat betreft was de mode industrie wel toe aan een reset. Ik ben erg dankbaar dat we gewoon open kunnen blijven en hoop dat in de maanden mei en juni de restricties beetje bij beetje worden opgeheven. Voor het straatbeeld en de sfeer in de stad zou het goed zijn als de horeca weer open gaat, uiteraard op een verantwoorde manier. Wat de komende maanden ons gaat brengen is onzeker, maar ik sta er positief in en werk keihard samen met mijn vrouw Michelle om deze crisis tot een goed einde te brengen.”