‘Winkelen is geen uitje,’ zei premier Mark Rutte tijdens de laatste persconferentie over het coronavirus. ‘Ga het liefst alleen.’ Hoe moet dat in Batavia Stad, een outlet-winkelcentrum gericht op dagjesmensen?
Dilemma
“Ik zal eerlijk zijn. Dit is voor ons echt een dilemma,” verzucht Otto Ambagtsheer, CEO van VIA Outlets. Dit bedrijf, in handen van pensioenuitvoerder APG, is eigenaar van elf outletcentra in negen Europese landen, waaronder Batavia Stad. “Natuurlijk wil ik dat zoveel mogelijk mensen hier komen winkelen, ik probeer een bedrijf te runnen. Maar dat kan niet.” Er lopen op deze herfstmiddag vooral gezinnen door het openluchtcentrum, de bungelende tassen verdeeld over hun handen. Het is herfstvakantie, en de oproep van Rutte weerhoudt deze bezoekers niet van hun dagje uit. Een echtpaar uit Anna Paulowna zit op een bankje een boek te lezen, terwijl hun dochter komt aanlopen met nieuwe aankopen. De familie is niet voor koopjes naar Lelystad gekomen. “Nee, het is hier veel schoner dan in Amsterdam, wat ongeveer net zo ver rijden is. En hier lopen we vooral in de buitenlucht.”
Happy hour
Ook Ambagtsheer hamert op de buitenlucht. “Ik garandeer dat je hier veilig kunt winkelen.” Om het aantal bezoekers te spreiden, paste het centrum de openingstijden aan. “We hebben ook een soort happy hour: kom je maandagochtend winkelen, in plaats van in het weekend? Dan krijg je bijvoorbeeld extra korting. We moeten pieken zien te vermijden. Daarom zullen we Black Friday, ieder jaar een heel groot evenement hier, uitsmeren over een week.” Met de gemeente heeft Ambagtsheer afspraken over wanneer in te grijpen. “We tellen het aantal geparkeerde auto’s, houden bij hoe druk het is en communiceren dat via sociale media aan onze gasten.”
Geen toeristen
Te druk is het voorlopig nog niet, zegt de eigenaar. Batavia Stad mist zijn buitenlandse toeristen, een groep die volgens Ambagtsheer 5% tot 10% van het totale aantal bezoekers uitmaakte, bijna drie miljoen in 2019. “Onze dagelijkse shuttlebus van en naar Amsterdam werd voller en voller, maar die is nu gestopt. In de zomer kwamen er wel weer wat Duitsers winkelen, maar het duurt denk ik nog jaren voordat het aantal internationale toeristen terug bij af is.”Wel geven de Nederlandse bezoekers volgens Ambagtsheer zo’n 10% meer uit dan vorig jaar. “De omzet van Batavia Stad loopt in 2020 18% achter. Maar het aantal bezoekers is met een kwart afgenomen.” VIA Outlets maakt geen resultaten van individuele centra bekend, maar het hele bedrijf draaide in 2019 een omzet van €1,16 mrd. Terwijl de rij voor de Nike-winkel steeds langer wordt, is het stil bij de outlet van pakkenmaker Suitsupply. “Wie gaat er nu naar kantoor?” zegt een medewerker. VIA Outlets meet van iedere winkel in Batavia Stad de omzet per vierkante meter. Winkels die goed presteren breiden uit, zo is de zaak van Polo Ralph Lauren al twee keer vergroot. Winkels die het slechter doen, krijgen een kleiner pand of moeten weg, zoals recent het tassenmerk O Bag.
Huurkorting
Met winkels die het tijdens de lockdown in het voorjaar moeilijk hadden, maakte het bedrijf afspraken. “De opties waren huurkorting, uitstel van betaling, of een betaalplan,” zegt Ambagtsheer. “Daar stond wel iets tegenover. Als een winkel hier korting kreeg, stelden we bijvoorbeeld voor dat ze een extra locatie openden in een ander centrum van ons, in Lissabon of Praag.” Naast de basishuur en servicekosten ontvangt het bedrijf een percentage van de omzet van winkels. “Die inkomsten vielen voor ons weg.” De ceo ziet ook dat online winkelen tijdens de pandemie een vlucht heeft genomen. Daarom onderzoekt het bedrijf of het zelf ook ‘op meer kanalen’ actief wil worden. “We denken aan een eigen webwinkel, of een systeem waarbij mensen online kopen en het hier in de winkel afhalen.”
Bron: FD.nl