Column Juridisch:

Werknemer zegt baan op, wat nu? (deel 1)

Uw werknemer heeft na jarenlange trouwe dienst besloten om zijn heil ergens anders te zoeken. Zijn goed recht natuurlijk en hopelijk wenst u hem alle goeds en succes voor  de toekomst. Waar moet u zoal op letten om een dienstverband correct en naar beider tevredenheid af te wikkelen? Vaak gaat het in het ontslagrecht om een ontslag op initiatief van de werkgever. In twee juridische columns ga ik in op een minder vaak belicht onderwerp, namelijk de praktische afwikkeling van het dienstverband nadat de werknemer zijn baan heeft opgezegd. In deze juridische column zal ik praktische tips geven over de ’eerste reactie’ en het exitgesprek. De volgende keer zal ik ingaan op de overdracht van werkzaamheden, het inleveren van bedrijfseigendommen en de eindafrekening.

De eerste reactie

Soms zult u blij of zelfs opgelucht zijn als een werknemer zelf zijn biezen pakt. Maar vaak ook zal het zelf gekozen vertrek van een goede werknemer als een aderlating voelen. En misschien zelfs wel een beetje als een persoonlijke nederlaag, zeker als u veel hebt geïnvesteerd in uw werknemer en (samen) een lange termijnvisie voor ogen had. Ook heeft u er een uitdaging bij: want wie kan op korte termijn het werk – dat niet met uw werknemer mee vertrekt als het goed is – oppakken? Moet u een vacature plaatsen? Of toch maar eerst intern in de organisatie iemand inwerken?

Naast schriftelijk opzeggen, zal een werknemer zijn vertrek ook vaak (eerst) mondeling aan u mededelen. Misschien een open deur, maar toch belangrijk: vlieg niet emotioneel uit de bocht in een eerste (schrik)reactie. Ik maak het in mijn praktijk vaak genoeg mee, dat werkgevers vanuit een soort paniekreactie of ontkenningsfase onnavolgbaar uit de hoek komen. Dreigen met een loonstop of ‘K-klusjes’ tijdens de opzegtermijn: het lijkt bijna onvoorstelbaar – juridisch vanzelfsprekend ook niet houdbaar – maar het gebeurt. Of de werknemer overladen met smeekbedes om te blijven of ineens wel die salarisverhoging bieden. Vaak zinloos, want het besluit van de werknemer zal doorgaans vaststaan. Met een onprofessionele reactie bewijst u zichzelf geen dienst: het zou jammer zijn als bij uw ex-werknemer, na een jarenlange prettige samenwerking, vooral dat vervelende einde blijft hangen.

Enige teleurstelling (en zorg) is normaal en die mag u ook best laten zien. Maar vergeet nooit uw rol als werkgever, u hebt nu eenmaal een voorbeeldfunctie. Verder is het natuurlijk wel zo sympathiek om ook enige interesse te tonen in uw werknemer, die waarschijnlijk een (mooie) stap in zijn carrière kan zetten. Geef u ten slotte zelf even de tijd om het (vervelende) nieuws te laten bezinken, maar plan wel op korte termijn een exitgesprek met uw werknemer.

Exitgesprek

Een exitgesprek heeft meerdere doelen: ten eerste kan de werknemer worden geïnformeerd over de eindafrekening en de praktische afwikkeling van het dienstverband. Zo kunnen partijen bijvoorbeeld afspraken maken over de inhoud van een getuigschrift, in kaart brengen of er nog vakantiedagen of bedragen open staan of het moment bepalen waarop de leaseauto wordt ingeleverd. Ten tweede kunt u uw werknemer een positief afscheid gunnen, waarbij u niet alleen aandacht aan uw werknemer schenkt, maar bijvoorbeeld ook een afscheidsborrel aanbiedt of uw werknemer een presentje geeft voor bewezen diensten. Ten derde heeft het exitgesprek ook voor u als werkgever een voordeel. Omdat uw werknemer vertrekt, zal hij makkelijker vrijuit praten dan wat u misschien van hem gewend bent tijdens werkoverleggen of functioneringsgesprekken. De eerlijke en eventueel kritische feedback van uw werknemer, kan goud waard zijn! Misschien is het exitgesprek wel uw enige kans om de échte mening van uw werknemer over de organisatie te horen.

Conclusie 

Vergeet niet dat ex-werknemers vaak goede ambassadeurs kunnen zijn voor u en uw organisatie in de toekomst. Neem dus zorgvuldig en met aandacht afscheid. Het laatste ‘beeld’ blijft vaak hangen. Een tevreden ex-werknemer bepaalt mede het imago en het beeld van uw organisatie. Een ontevreden ex-werknemer overigens ook…

Stijn
Stijn MaasOntslagrecht deel 1
Geboortejaar: 1977
Bedrijf: Allied Advocaten
Functie: Advocaat/Partner
Specialisatie: Arbeidsrecht
Ondernemers: “Kunnen mij altijd vrijblijvend bellen. Hoe benader ik klanten? Ik geloof in een persoonlijke benadering en een goede en duurzame samenwerking met klanten. Niet een kantoor staat u bij, maar de mens en advocaat Stijn Maas. Zoals ik mens ben, ben ik ook als advocaat: no nonsens en down-to-earth. Laagdrempelig en praktisch.”
Motto: “Als specialist arbeidsrecht bied ik praktisch, betaalbaar en laagdrempelig arbeidsrechtadvies voor particulier en MKB-ondernemers, zodat de arbeidsrechtadvocatuur voor een bredere groep mensen bereikbaar wordt. Dit doe ik met mijn unique selling points: een brede blik, betaalbaar en betrokken.”
smaas@alliedadvocaten.nl

Klik hier voor een overzicht van alle geplaatste columns

0