Aanstaande zondag is het precies drie jaar gelden dat in Bangladesh de Rana Plaza kledingfabriek instortte en 1133 mensen om het leven kwamen. De ramp zou binnen de branche een aanleiding te vormen om nu écht stappen te zetten richting meer duurzaamheid, transparantie en betere werkomstandigheden in de textielindustrie. Maar volgens vergelijkingssite Rank a Brand is er in de afgelopen drie jaar nog maar weinig veranderd. De organisatie vraagt zich zelfs af of het Nederlandse textielconvenant, dat vorige maand door drie brancheorganisaties, twee vakbonden en vijf maatschappelijke organisaties werd afgesloten, hier een verschil in gaat maken. “Bedrijven nemen duurzaamheid en arbeidsomstandigheden iets serieuzer en rapporteren er wat meer over. Maar echte verbeteringen kunne we nauwelijks constateren”, zegt Radboud van Delft van Rank a Brand in Nieuwsuur. “We zien weinig verbetering in het uitbetalen van hogere lonen, normale werkdagen of veilige werkomstandigheden.”
Convenant
In het Nederlandse convenant zijn afspraken vastgelegd over arbeidsomstandigheden en het milieu. Volgens minister Lilliane Ploumen is Nederland het eerste land met een dergelijk convenant. “Als je als consument bij deze bedrijven koopt, dan weet je dat het misschien nog niet perfect is maar dat er wel aan gewerkt wordt, zegt de minister in Nieuwsuur. Ploumen verwacht dat minstens 35 bedrijven zich bij het convenant aan zullen sluiten. Volgens Radboud van Delft komt het convenant wat laat, al is het een stap in de goede richting. “Het is nog maar afwachten hoeveel bedrijven zich aansluiten. Ik denk dat de kledingbranche het moeilijk vindt om veranderingen door te voeren en met de billen bloot te gaan.”
Rank a brand
Vergelijkingssite Rank a Brand onderzocht de afgelopen maanden de transparantie, duurzaamheid en het productieproces van zo’n honderd modemerken. Daarbij kregen alle merken een label van A tot en met E toebedeeld, waarbij A staat voor zeer transparant en duurzaam, en E betekent dat het merk zeer weinig inzicht geeft in het productieproces, waardoor Rank a Brand ervan uitgaat dat ze weinig doen op het gebied van duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. King of Indigo en Kuyichi kregen beide het label B, wat betekend dat ze ‘goed op weg zijn’. Ze danken hun score aan het hebben van een goed klimaatbeleid, het veelvuldige gebruik van milieuvriendelijke materialen en het werken aan betere arbeidsomstandigheden. Helaas kregen de meeste Nederlandse merken het laagste label E. Onder die bedrijven bevinden zich onder andere De Bijenkorf, Gaastra, Oilily en Wibra.
Fashion Revolution Day
Aanstaande zondag wordt er tijdens de wereldwijde Fashion Revolution Day aandacht gegeven aan onderwerpen als transparantie, duurzaamheid en betere arbeidsomstandigheden in de modebranche. In meer dan 88 landen vinden activiteiten plaats om bewustwording te creëren en tegelijkertijd te laten zien dat veranderingen mogelijk zijn en gerealiseerd worden. In Nederland vindt het Social Media Event plaats in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Consumenten kunnen daar zondagmiddag merken en bloggers ontmoeten en workshops volgen over duurzame mode.