Webshops: Voorraad en retouren

De concurrentie op de retailmarkt is enorm. Webshops moeten zich niet alleen onderscheiden in productaanbod, maar ook in service en efficiency. Hierbij blijken retourbeleid en voorraadoptimalisatie nog vaak valkuilen te zijn voor online retailers. Hoe kunnen zij retouren verminderen en hun webshop-voorraad zo optimaal mogelijk houden?

‘Polyester, hoe voelt dat ook al weer? En ecru, is dat nu meer beige of bruin? Maat 36, dat kan zomaar maat 34 zijn, want dat lijkt bij elk merk weer anders.’ Het zijn veelvoorkomende overpeinzingen van een klant die op zoek is naar een outfit bij een webshop. Kleding is nog steeds het product dat het meest geretourneerd wordt bij online winkels, maar ook andere producten blijken in het echt vaak anders dan de klant had verwacht. Het resultaat? Hoge retourcijfers en een rommelige, onoverzichtelijke voorraad. Volgens een onderzoek van ABN AMRO is het retourpercentage van online gekochte producten zelfs ruim het dubbele in vergelijking met fysieke winkels. Per jaar stuurt 66 procent van de online kopers minimaal één artikel terug. Hoe ga je hier als webshop-eigenaar mee om en kun je retouren terugdringen?

Webshop voorraad en retouren oud
Webshop voorraad en retouren oud

Tips voor het managen van je webwinkelvoorraad.

1.Creëer één centrale voorraad, zodat je precies weet waar alle producten zijn. Zowel voor jezelf als voor de klant. Hierdoor voorkom je ‘nee-verkoop’ en ‘winkelhaken.’

2.Probeer klanten zo goed mogelijk te helpen bij het maken van een juiste keuze in je winkel, zodat het retourpercentage niet onnodig hoog wordt. Bijvoorbeeld met ‘op-maat-apps’, video’s, uitgebreide productbeschrijvingen en reviews van klanten.

3.Maak de bezorgtijden flexibel. Zo verspreid je de bezorgingen over de week en vermijd je de piekbelasting op maandag. Differentiatie in bezorgtijden geeft kansen op een veel efficiënter bezorgproces.

0