Vertrouwen detailhandelsondernemers in voortbestaan gedaald

Vertrouwen detailhandelsondernemers in voortbestaan gedaald

In de detailhandel was het aantal ondernemers dat begin november dit jaar verwachtte nog minstens een jaar te bestaan duidelijk lager dan in mei. Bijna 30 procent van het aantal ondernemers in de detailhandel gaf in november aan dat de hoge prijzen van energie en grondstoffen een doorslaggevende rol spelen bij hun oordeel over de continuïteit van hun bedrijf. Overigens was de prijsontwikkeling in de modebranches in november dit jaar wisselend:  kleding steeg in prijs en schoenen daalden in prijs. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie economie.

Ruim 70 procent van de detailhandelsbedrijven denkt nog minstens een jaar te kunnen overleven

Van alle bedrijven in de detailhandel verwachtte in november 71,8 procent van de ondernemers minstens een jaar te kunnen voortbestaan onder de huidige economische omstandigheden; 2,3 procent verwachtte een half jaar tot een jaar te kunnen overleven en 2,0 procent drie maanden tot een half jaar. 0,8 procent van de bedrijven verwachtte tot drie maanden te kunnen overleven en 23,1 procent gaf in november aan niet te kunnen zeggen hoe lang ze onder de economische omstandigheden van dat moment de continuïteit van hun bedrijf kunnen handhaven. Vooral het percentage detailhandelsbedrijven dat in november dacht nog minstens een jaar te kunnen overleven is vergeleken met mei dit jaar stevig lager.  In mei gaf nog 78,7 procent van de ondernemers aan minstens een jaar te kunnen overleven.

Bijna 30 procent van detailhandelsondernemers vindt dat hoge energie- en grondstofprijzen hun voortbestaan bedreigen

28,2 procent van de ondernemers in de detailhandel vond in november dat de hoge prijzen van energie en grondstoffen een doorslaggevende rol spelen in het voortbestaan van hun bedrijf. Ruim 63 procent  van de ondernemers vond dat de hoge prijzen van energie en grondstoffen wel een rol spelen in hun voortbestaan, maar geen doorslaggevende, terwijl 8,3 procent hoge prijzen niet of nauwelijks een rol vond spelen.

Kledingprijzen stijgen en schoenenprijzen dalen in november

IIn november was kleding 6,6 procent duurder dan in november vorig jaar. Dameskleding steeg in die periode 7,8 procent in prijs en herenkleding 7,7 procent. Baby- en kinderkleding kwam met een prijsstijging van 1,8 procent veel minder van zijn plaats. In de eerste elf maanden van dit jaar stegen de kledingprijzen gemiddeld met 4,0 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De prijs van schoenen maakte in november een duidelijk andere ontwikkeling door dan de kledingprijzen. Schoenen werden in november 1,3 procent goedkoper, waar kleding in november juist duurder werd. Vooral kinderschoenen daalden in november in prijs (-6,2 procent). Bij herenschoenen ging er vergeleken met november vorig jaar 0,5 procent van de prijs af, terwijl damesschoenen als enige schoenensoort een kleine prijsstijging doormaakte (+0,2 procent). In de periode januari-november  dit jaar stegen de schoenenprijzen gemiddeld met 2,6 procent.

Aanbevolen artikelen
0