Het aantal valse recensies groeit en dat maakt de zoektocht naar een product moelijker voor consumenten. Deze reviews ontstaan onder meer als gevolg van door merken gesponsorde content van bijvoorbeeld influencers of gekochte nepbeoordelingen. Wanneer consumenten online reviews raadplegen voordat zij overgaan tot aankoop, kan dat een tijdrovend proces zijn. Het aantal reviews is vaak groot en het is voor de klant moeilijk om te beoordelen welke ‘echt’ en welke ‘gesponsord’ zijn. Dat meldt RetailNews naar aanleiding van een onderzoek van Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Uit eerder onderzoek van ACM bleek dat een kwart van de Nederlandse consumenten weleens een nepreview tegenkomt. Verschillende bedrijven meldden dat zij onbetrouwbare content en beoordelingen bij producten willen tegen gaan. Zo sleepte Amazon eerder meer dan duizend mensen voor de rechter die tegen betaling valse recensies bij een product hadden geplaatst. De recent gelanceerde app Masse is een ander voorbeeld: de gebruiker maakt een account aan, dient een verzoek in voor een aanbeveling van een product en ontvangt vervolgens advies van andere Masse-gebruikers. “Wij proberen een community te creëren waar gebruikers productaanbevelingen met elkaar kunnen delen, geheel vrij van betaalde content”, zegt Elizabeth Schaffer, oprichtster van Masse.