Sweatshop uit Bangladesh opent in Groningen

89fe6aad-38a1-4349-ae81-400e17020a48Op zaterdag 24 en zondag 25 september opent er een heuse pop-up sweatshop aan de Grote Markt in Groningen. De winkel is een vervolg op de succesvolle actie in de Kalverstraat in Amsterdam, waar in de sweatshop van de Schone Kleren Campagne en Mama Cash mensen konden ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in de Nederlandse winkelstraten te koop is wordt gemaakt. “In eerste instantie zullen consumenten de winkel binnenlopen om te neuzen tussen de vele koopjes, maar al gauw ontdekken ze een dubbele bodem”, zegt Tara Scally, woordvoerster van Schone Kleren Campagne. “In de shop zien ze een overvol naaiatelier met ratelende naaimachines, stapels kleding en zwoegende jongen. Zo wordt voornamelijk door vrouwen en meisjes in landen als India, Bangladesh, Vietnam en Cambodja gewerkt aan de kleding die we hier kopen. Lange dagen voor een hongerloon in onveilige omstandigheden.”

“Met deze sweatshop willen we onze klanten niet alleen met de neus op de feiten drukken, maar ook laten zien wat zij zelf kunnen doen om deze situatie te verbeteren”, zegt Scally. “Consumenten zijn een heel belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in  winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om scholen kleren, dan moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan.” De sweatshop in Groningen is een initiatief van Both Sides, een project het Maartenscollege Haren, dat scholieren in contact brengt met ontwikkelingssamenwerking. Voor de realisatie is samengewerkt met Schone Kleren Campagne, Gemeente Groningen, Shop ‘n Style, Young & Fair, Mama Cash en Rank a Brand tijdens de Nacht van de mode.

Aanbevolen artikelen
0