De detailhandel heeft in november 9,6 procent meer omgezet ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Met name verkopers van consumentenelektronica, witgoed, keukens en vloeren zagen hun omzet stijgen. De kleding- en schoenenwinkels hadden echter te kampen met sterke omzetverliezen, na een kleine opleving in het tweede kwartaal. Het omzetverlies in deze branches bedroeg in november 15 à 16 procent. Winkels in voedings- en genotsmiddelen zetten in november 5,9 procent meer om, supermarkten 5,3 procent. De omzetgroei van speciaalzaken was voor de zevende maand op rij groter dan vijf procent (+9,7 procent). Webshops realiseerden in november een omzetgroei van 55,5 procent ten opzichte van 2019.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Zonder deze correctie bedroeg de stijging 5,4 procent. De totale omzet van winkels in de non-foodsector groeide met 5,9 procent. De grootste groei werd gerealiseerd door de winkels in consumentenelektronica en witgoed, met een stijging van 25,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren deden in november goede zaken (+25,6 procent). Daarnaast draaiden verkopers van meubels en recreatieartikelen en de drogisterijen een hogere omzet dan vorig jaar.