– ingezonden bericht –
“Door intensieve partnerships aan te gaan kunnen we samen organisch groeien en retailers een nieuw verdienmodel aanbieden.” Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Bijna, want wat Shoesme neerzet werkt en is uniek in de kinderschoenenbranche volgens het merk- zelfs internationaal gezien. “Door het openen van 100% Shoesme brandstores en Shoesme shop-in-shops in samenwerking met onze dealers willen we een positieve beweging in gang zetten”, geeft Michiel Slaats, oprichter en directeur van het Nederlandse baby- en kinderschoenenmerk aan.
Transitie
Shoesme gelooft in de retail, maar constateert dat we een transitie ondergaan naar een nieuwe vorm. “Blind doorkoersen op cijfers van afgelopen seizoenen is geen optie meer,” vindt Slaats. “De consument wil merkbeleving, ruime keuze en ook prijs is steeds vaker doorslaggevend. Cherry picking-inkoop, waarbij je slechts een paar leuke items neerzet, is dan ook niet me
er van deze tijd. De consument verwacht offline dezelfde keuze en beleving als online, want na oriëntatie online willen veel ouders toch graag in de winkel geadviseerd worden en kopen, zeker in de kleine maatjes. Een kleine selectie en ontbrekende beleving van ons merk stelt dan teleur. Dat is de reden dat Shoesme samen met dealers investeert in een betere uitstraling van het merk
Shoesme in de winkels, zowel qua collecties als qua zichtbaarheid.
“Inmiddels hebben tienduizenden kinderen leren lopen op Shoesme-schoenen. Doordat we al 20 jaar in deze groep investeren is Shoesme uitgegroeid tot hét merk voor de kleine maten. Zeker in een markt waarin grote maten kinderschoenen niet meer goed verkopen, blijkt nog meer hoe waardevol deze positie is. Dankzij constante ontwikkelingen in de kleine maatjes, van nieuwe zolen tot nieuwe concepten, zijn we uitgegroeid tot een key-speler in de business. Door de collectie nu aan te vullen met kwalitatief sterke concepten in een gemiddelde prijsklasse die concurrerend is met de sportmerken, willen we een nog grotere doelgroep aan ons merk binden.”
Partnerships
“We willen de retailer ontzorgen in een samenwerking die verdergaat dan een incidentele omruiling, korting of hogere marges,” vertelt Slaats. Shoesme investeert liever met een lange termijn visie samen met retailers om winkels door middel van Shoesme-corners of wanden een betere uitstraling te geven. Hierbij horen duidelijke aanwezigheid en zichtbaarheid van het merk Shoesme, een bredere Shoesme-collectie met keuze uit meer modellen en kleuren met een concurrerende prijsopbouw en daarbij de mogelijkheid om in de b2b-webshop na te bestellen. “Hiermee hebben we een stabiel toekomstplan in handen. Het is niet onze ambitie om eigen winkels te openen,” aldus Slaats. “Elke winkelier die bekend is met shop-in-shops van volwassen schoenenmerken en heeft geproefd van de voordelen, wil niet meer terug en vraagt zich af waarom ze dit niet eerder hebben gedaan. De reacties op de eerste Shoesme brandstores en shop-in-shopwanden en -corners zijn dan ook ongekend positief. De shop wordt op hoog niveau door onze interieurbouwer afgewerkt, heeft een mooie uitstraling waardoor consumenten direct zien waar ze moeten zijn en werkt makkelijk en overzichtelijk. En misschien nog wel het allerbelangrijkste; retailers krijgen weer zin om te ondernemen!”
Shoesme staat in de startblokken om dit concept verder uit te rollen met meer partners. Wilt u in de nabije toekomst ook een groeiende Shoesme-collectie in uw winkel? Shoesme nodigt geïnteresseerde schoenwinkels en babyspeciaalzaken van harte uit om contact met hen op te nemen.
Meer informatie: www.shoesme.nl/partnerships