Scotch & Soda heeft het afgelopen boekjaar 5,4 miljoen euro verlies geleden. Dat blijkt uit het nieuwe jaarverslag van de Nederlandse modeketen. Desalniettemin spreekt Scotch & Soda van een jaar ‘met veel hoogtepunten’. Zo ging de omzet met drie procent omhoog naar 335,6 miljoen euro, terwijl de aangepaste ebitda met twaalf procent opliep naar 50,9 miljoen euro. De rode cijfers zijn volgens de keten voornamelijk het gevolg van eenmalige kosten, zoals herstructureringskosten en aandeelhoudersvergoedingen. Scotch & Soda is eigendom van Sun Capital, de voormalige investeerder achter V&D.
De moderetailer bevindt zich momenteel in een transitie naar een ‘omnichannel distributiemodel’, waarbij de focus onder meer op het openen van winkels ligt. Zo werden afgelopen boekjaar, dat eind mei afliep, negentien eigen winkels geopend – voornamelijk in Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Daarnaast werden 23 franchisewinkels toegevoegd, waaronder de eerste in India. De retailomzet klom met 22,1 procent naar 90,7 miljoen euro, terwijl de online omzet met 7,3 procent opliep naar 41,1 miljoen euro. Daartegenover staat een nieuwe daling van de groothandelsomzet van 213,3 naar 203,7 miljoen euro.
Scotch & Soda heeft verder voor het eerst een kostenbesparingsprogramma geïmplementeerd, dat 7,9 miljoen euro heeft opgeleverd. Dit jaar verwacht het bedrijf nog eens 11,6 miljoen euro aan besparingen te realiseren, wat de winstgevendheid ten goede moet komen.