Het aantal consumenten dat via internet aankopen doet, is in 2014 licht gestegen. 10,4 miljoen internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar kochten vorig jaar wel eens iets op internet. In 2013 waren dat er 10,3 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS over het internetgebruik in Nederland. Ook al stijgt het aantal onlinekopers licht, wat ze besteden neemt wel fors toe. De detailhandel verdiende in 2014 online ruim elf procent meer dan in 2013.
Acht miljoen van de internetgebruikers in 2014 noemt het CBS ‘frequente e-shoppers’, zij hebben de laatste drie maanden van het jaar minstens één keer iets online gekocht. Ongeveer twee miljoen internetgebruikers kochten het afgelopen jaar niets op internet. Meer dan drie kwart van de internetgebruikers winkelt dus regelmatig online, tegenover de helft tien jaar geleden. Van wat er gekocht wordt staan reizen en kleding nog altijd bovenaan. Met name schoenen, zwembroeken en zomerjurkjes worden online gekocht.