Retailer aan het woord: Peter van Tilburg

Peter van Tilburg

Peter van Tilburg, van Tilburg Mode en Sport, Nistelrode

“We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Al lijken de eerste klappen te vallen bij de retailers, ook leveranciers zullen met enige vertraging de pijn voelen. Klachten van overproductie in de keten waren er al, en nu ontstaat de prangende vraag wat er met onverkoopbare voorraden moet gebeuren. Wat mij betreft rustig blijven, en proberen zoveel mogelijk op de reguliere manier te verkopen.Het idee van een uitverkoop wet is op zich goed, maar in de praktijk geen haalbare kaart. De geest is al uit de fles. De grote platforms zijn al met de prijzen in de weer.”

Voldoende ruimte voor afstand
“Wij sloten medio maart na de aankondiging van de maatregelen en konden gelukkig na ruim twee weken weer open. Het voordeel is dat onze klanten niet naar een druk winkelcentrum hoeven te komen, en we veel vierkante meters tot onze beschikking hebben. Je loopt elkaar hier niet snel in de weg. We zien de afgelopen weken een lichte stijging in omzet en meer bedrijvigheid in de winkel. Dat is bemoedigend voor ons als ondernemers, maar ook voor onze medewerkers. Laten we hopen dat deze stijgende lijn doorzet. Onze inkopers voerden de afgelopen weken gesprekken met hun contactpersonen bij de diverse leveranciers, en die verliepen met wisselend succes. Voor een ieder openbaart zich een liquiditeitsprobleem op een ander moment. Over het algemeen is men schappelijk en wordt er gezamenlijk gewerkt aan een partnership voor de lange termijn. Ieder doet een appel in het mandje om in de toekomst samen verder te kunnen. Maar sommigen staat het water al aan de lippen.”

Geen gelopen race
“Het is goed om de zaken collectief aan te vliegen, en daarbij vervult INretail een belangrijke rol. Er liggen een aantal ijzers in het vuur, maar de race is nog niet gelopen. Het financieren van najaarscollecties zal met name vragen om een collectieve oplossing. In het meest ideale geval is het over twee maanden weer business as usual, maar dat is te hoopvol denk ik. Dit zal diepe sporen trekken, ook in de komende maanden. Onze sector is belangrijk en moet in de lucht gehouden worden, om te voorkomen dat er een domino effect ontstaat in de keten dat zijn weerga niet kent.”

Nieuw evenwicht
“Ik ben nu 43 jaar werkzaam in het bedrijf dat dit jaar zijn 70 jarig jubileum viert  in Nistelrode. We zijn trots op  135 jaar familie historie in de kledingbranche. Het is wrang om dit soort catastrofes mee te maken na alles wat we hebben opgebouwd: één van de mooiste zelfstandige retail bedrijven van Nederland. Dit zou je je ergste vijand niet toewensen. Voor de korte termijn moeten we zien dat we vitale bedrijven in de lucht houden in het belang van een ieder die er zijn brood mee verdient, de sector en de gehele keten. Op de langere termijn moeten we zonder al teveel kleerscheuren een nieuw evenwicht vinden. Een evenwicht waarbij alle stakeholders tegemoet worden gekomen in hun wensen en verwachtingen, de klant voorop. Die bepaalt per slot van rekening wat er over de toonbank gaat.”

Aanbevolen artikelen
8