‘Prijs niet belangrijkste bij aankoop kinderschoenen’

webbPasvorm en merk zijn bij de keus voor kinderschoenen het allerbelangrijkste, gevolg door het advies van de verkoper en de mening van het kind. Pas dan komen materiaal (leer), design en als laatste de prijs. Dat blijkt uit een onderzoek van kinderschoenen-webwinkel Gigagaaf.nl, dat een enquête onder 1800 ouders hield om de online verkoop van kinderschoenen in kaart te brengen. “Dit betekent niet dat prijs totaal onbelangrijk is”, licht Marloes van Vliet van Gigagaaf toe. “Prijsbewust zijn de kinderschoenenkopers wel: 73 procent van de kopers vergelijkt prijzen, voordat een nieuw paar schoenen wordt gekocht. Maar andere waarden scoren duidelijk hoger. We kunnen hiermee stellen dat ouders van nu zich bewust zijn van het belang van goed passende kinderschoenen en daar best iets voor over hebben.”

Uit het onderzoek van Gigagaaf.nl blijkt ook dat gemiddeld 35 procent van de kinderen drie keer per jaar nieuwe schoenen krijgt. Maar ook de frequenties ‘twee keer per jaar’ en ‘vier keer per jaar’ scoren in het onderzoek van Gigagaaf.nl hoog (beide 23 procent). Volgens Van Vliet worden veruit de meeste kindervoeten worden minimaal één keer per kwartaal opgemeten (91 procent). “Een enkeling zegt dat dit ‘nooit’ of ‘te weinig’ gebeurt, of ‘als ik denk dat de schoenen niet meer passen’. Er wordt door 33 procent van de huishoudens nieuwe schoenen gekocht als ze versleten zijn. Voor 86 procent is het criterium om een nieuw paar te kopen dat de schoenen te klein zijn geworden. Opmerkelijk is dat 74 procent liever één paar duurdere dan twee paar goedkopere kinderschoenen koopt. Zo’n 32 procent van de respondenten koopt meestal kinderschoenen van hetzelfde merk en bijna een vijfde van de respondenten bewaart het te kleine paar, zodat een broertje of zusje dat later kan afdragen”, aldus Van Vliet.

 

 

Aanbevolen artikelen
0