Portugese kindermode: Polopiqué
Voor Kindermode bezochten we negen kindermodespecialisten van groot tot klein in het noorden van Portugal, de meeste binnen 50km van de luchthaven van Porto, om ze het hemd van het lijf te vragen over hun onderneming, hun achtergrond, hun productie en hun duurzaamheidsprestaties. De ondernemingen die we de revue laten passeren zijn de private label-fabrikanten Polopiqué en Crispim Abreu, en de merkenfabrikanten Madicor (Pureté en private label), Hall & Cia (Laranjinha en SNUG), Inarbel (Dr. Kid en A&J), Longratex (Patachou), A. Ferreira & Filhos (Wedoble en Homania, maar ook private labels) en piupiuchick (piupiuchick). Voor allemaal geldt dat ze in hun vakgebied zeer succesvol zijn, maar nog niet altijd even bekend in Nederland. In deze aflevering: Polopiqué.
Teresa Portilha, CEO Polopiqué: ‘We kunnen een breed portfolio leveren, van vezels tot aan kleding.‘
Polopiqué is in 1996 opgericht door Luís en Filipa Guimarães, beide afkomstig uit families met een lange traditie in de textielindustrie. Wat begon als een kleine onderneming met slechts een paar mensen en een magazijn, ontwikkelde zich razendsnel en Polopiqué begon regionaal bedrijven binnen de sector over te nemen om die vervolgens verticaal te integreren. CEO Teresa Portilha vertelt: “We zijn volledig onafhankelijk en kunnen een breed portfolio aan modeproducten leveren, van de productie van vezels tot aan kleding. Kinderkleding vertegenwoordigd daarbij overigens maar een factie van onze totale business en we produceren ook alleen maar voor derden, er is geen eigen merk. Om een idee te geven van de omvang van Polopiqué: we hebben 70.000 m2 aan productiefaciliteiten waar
24 miljoen kledingstukken en 35.000 kilometer stof geproduceerd worden. Daarnaast wordt 3,5 miljoen kilo stof geverfd en 4 miljoen kilo aan garens geproduceerd en we exporteren naar 45 landen op vijf continenten.”
Wildste dromen
De eigen ontwerpafdeling met zowel product- als grafisch ontwerpers volgt de modetrends bij het ontwikkelen van eigen collecties die aan klanten getoond worden, vertelt Portilha. “Kindermode leveren we primair voor de leeftijdsgroepen van 3 tot 12 jaar oud, maar ook baby- en peuterkleding vormen onderdeel van het portfolio. Op basis van ons brede assortiment aan productiemogelijkheden kunnen we de wildste dromen en de nieuwste ideeën van ontwerpers en ontwikkelaars tot leven brengen.” Die wilde dromen worden op verantwoorde wijze gerealiseerd in Portugal, geeft ze aan. “Een gedeelte van de kledingproductie vindt overigens wel plaats in Marokko, maar we hebben de ecologisch duurzaamste fabrieken waar we produceren met de modernste technologieën, door mensen die eerlijk worden behandeld en centraal staan in onze activiteiten. Omdat we alles in eigen beheer maken, van vezel tot kledingstuk, beperken we bovendien onze ecologische voetafdruk tot een minimum.”
Planet, people, profit
Duurzaamheid vormt namelijk een belangrijke pijler onder de onderneming, benadrukt Portilho. “Duurzaamheid is voor ons gebaseerd op de 3 P’s regel: planet, people, profit. We geven om de planeet, daarom betrekken we onze energie zo schoon mogelijk door zelf elektriciteit op te wekken met onze zonnepanelen en Hydropower-centrale. Daarnaast houden we rekening met het milieu middels vezelrecycling en produceren we garens, stoffen en kledingstukken van gerecycled en biologisch katoen, verantwoorde houtpulpvezels en andere bewust geproduceerde of behandelde vezels. Met betrekking tot People zorgen we ervoor dat onze werknemers alle benodigde hulpmiddelen, comfort en respect krijgen die ze verdienen. We garanderen dat ze eerlijk worden behandeld en betalen bovengemiddelde lonen. Een ziektekostenverzekering voor het hele gezin valt ook onder onze arbeidsvoorwaarden. De winsten van Polopiqué worden aangewend om binnen de interne strategiestructuur te investeren in de modernste technologie en het algemeen welzijn van het bedrijf als geheel, met de nadruk op mensen en het creëren van een werkplek die onze medewerkers in staat stelt hun werk te doen in een omgeving met uitstekende arbeidsomstandigheden.”
Bewustzijn
Naarmate het bewustzijn van de consument over de impact van mode op het milieu groeit, willen ze steeds beter weten wat ze kopen en waarin ze zich kleden, geeft Portilho aan. “En voor hun kinderen is die zorg nog groter. Mensen zijn dan voorzichtiger met hun aankopen en hebben de neiging om specifieke informatie te zoeken over de gebruikte vezels, hoe deze zijn geproduceerd en wat er in contact zal komen met de huid van hun kinderen. Er is dan ook een groeiende vraag van de merken die met ons samenwerken om duurzame vezels te gebruiken, van gerecycled tot biologisch. Deze informatie krijgen we vooral van de productontwikkelingsteams die samenwerken met onze klanten en hun merken. De komende jaren investeren we behalve in duurzaamheid overigens ook in andere capaciteiten, zoals in productiefaciliteiten en het verbreden van ons aanbod. Bovendien investeren we in ons klantenbestand om binnen onze core business zo veelzijdig mogelijk te zijn.”