Op bezoek in Portugal: Inarbel SA
Voor Kindermode bezochten we negen kindermodespecialisten van groot tot klein in het noorden van Portugal, de meeste binnen 50km van de luchthaven van Porto, om ze het hemd van het lijf te vragen over hun onderneming, hun achtergrond, hun productie en hun duurzaamheidsprestaties. De ondernemingen die we de revue laten passeren zijn de private label-fabrikanten Polopiqué en Crispim Abreu, en de merkenfabrikanten Madicor (Pureté en private label), Hall & Cia (Laranjinha en SNUG), Inarbel (Dr. Kid en A&J), Longratex (Patachou), A. Ferreira & Filhos (Wedoble en Homania, maar ook private labels) en piupiuchick (piupiuchick). Voor allemaal geldt dat ze in hun vakgebied zeer succesvol zijn, maar nog niet altijd even bekend in Nederland. In deze aflevering: Inarbel SA.
José Armindo, CEO Inarbel SA:
‘Wij ontwikkelen vanuit een zeer goede smaak’
“Inarbel SA is een zeer gespecialiseerd breigoedbedrijf, met 250 werknemers en een goede maandelijkse productiecapaciteit van dames-, heren- en baby/kinderartikelen. Het is een echt familiebedrijf”, vertelt CEO José Armindo: “Inarbel werd in 1984 opgericht door mijn vader en moeder, en een paar jaar later kwamen mijn zus en ik ook in het bedrijf. Helaas is door de dood van mijn moeder en zus alles veranderd en tegenwoordig ben ik de enige verantwoordelijke voor alle zaken van het bedrijf, hoewel mijn vader nog steeds deel uitmaakt van het bestuur.”

DR KID
Bijna 20 jaar lang produceerde Inarbel met succes louter voor Private Labels. “Omdat evolutie en initiatief echter essentieel zijn voor de voortdurende groei van de onderneming, besloot ik in 2003 om mijn eerste en belangrijkste merk voor baby’s en kinderen te lanceren, genaamd DR KID, dat nu zeer goed vertegenwoordigd is in verschillende landen op diverse continenten.” De DR KID -collectie is ontwikkeld per thema en onderverdeeld in drie verschillende maatbereiken: Pasgeboren van 0 maanden tot 12 maanden, Baby van 6 maanden tot 48 maanden en Kinderen van 4 tot 14 jaar. Tegenwoordig heeft Inarbel bovendien een jonger merk voor baby’s, genaamd A&J en ook kleding voor de gezondheidszorg, genaamd SKYLAB. José Armindo: “Daardoor is de productiecapaciteit van Inarbel op een zeer evenwichtige manier verdeeld over verschillende lijnen: Private Label en eigen merken.”
Activiteiten
Alle productie vindt plaats in eigen faciliteiten, geeft hij aan. “En altijd in Portugal. We hebben bovendien twee ontwerpafdelingen die worden ondersteund door de verschillende technische afdelingen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het kledingstuk, en altijd met aansluiting op de modetrends. Hoewel onze ontwerpers altijd op de hoogte zijn van trends en de veeleisende markt volgen, hebben ze ook de zorg om te innoveren met originele ideeën, ontwerpen en kwaliteit. Alles wordt ontwikkeld en geproduceerd vanuit een zeer goede smaak, waarbij het comfort en de gezondheid van alle baby’s en kinderen in de wereld voorop staan. Ik denk dat deze punten onderdeel zijn van de reden waarom we wereldwijd succesvol zijn -vooral met ons eigen merk DR KID- in markten zoals onder andere de VS, Colombia, Panama, Guatemala, México en Japan, maar ook dichter bij huis in bijvoorbeeld Israël, de Palestijnse gebieden, Italië, Nederland, Griekenland, Spanje en Duitsland.” Inarbel was ook goed vertegenwoordigd in Rusland en Oekraïne, voegt José Armindo daar aan toe. “Maar door de jongste gebeurtenissen waren we genoodzaakt te stoppen. Dit conflict zorgt niet alleen voor ons voor problemen, maar ook voor kledingproducenten in het algemeen, omdat alle kosten toenemen, zoals die voor energie, grondstoffen, transporten, etc. Elke dag moeten er nieuwe alternatieven en oplossingen worden gevonden.”

Duurzaamheid
Tegenwoordig is elke dag dan ook een uitdaging, stelt Armindo. “Een uitdaging die constante mentale activiteit en investeringen vereist om het bedrijf gezond te houden en te laten groeien.
Ik weet zeker dat we succesvol zullen blijven en nieuwe ideeën en alternatieven zullen vinden. Duurzaamheid is daarbij meer en meer een zorg die we altijd in gedachten proberen te houden om ons personeel en onze klanten de juiste producten te bieden. We zijn daarom al actief met zaken zoals zoals gerecycled papier, gerecycled plastic en biologische garens. De eisen aan duurzame kleding voor kinderen worden in sommige landen steeds groter en we zullen uiteraard het nodige doen om hier op in te spelen.”

