Portugese kindermode: Crispim Abreu

Portugese kindermode: Crispim Abreu

Voor Kindermode bezochten we negen kindermodespecialisten van groot tot klein in het noorden van Portugal, de meeste binnen 50km van de luchthaven van Porto, om ze het hemd van het lijf te vragen over hun onderneming, hun achtergrond, hun productie en hun duurzaamheidsprestaties. De ondernemingen die we de revue laten passeren zijn de private label-fabrikanten Polopiqué en Crispim Abreu, en de merkenfabrikanten Madicor (Pureté en private label), Hall & Cia (Laranjinha en SNUG), Inarbel (Dr. Kid en A&J), Longratex (Patachou), A. Ferreira & Filhos (Wedoble en Homania, maar ook private labels) en piupiuchick (piupiuchick). Voor allemaal geldt dat ze in hun vakgebied zeer succesvol zijn, maar nog niet altijd even bekend in Nederland. In deze aflevering: Crispim Abreu.

João Abreu, General Manager Crispim Abreu: ‘De kwaliteit van ons eindproduct is het allerbelangrijkst.’

Crispim Abreu is een familiebedrijf dat in 1981 is opgericht door Crispim en Virginia Abreu. De onderneming begon als een fabrikant van mode- en sportkleding, maar breidde al snel het aanbod naar andere segmenten uit, vertelt General Manager João Abreu als we informeren naar de basis van de onderneming. “In de jaren ’80 zijn we begonnen om alle activiteiten verticaal te integreren en tegen het einde van de jaren ’90 waren we al een volledig verticaal bedrijf, dat breisels, kleding en huishoudtextiel produceerde. Vrijwel vanaf het allereerste begin wordt bij ons al kindermode geproduceerd, en we produceren alleen voor private labels.” Crispim Abreu heeft momenteel 200 medewerkers, maar er is ook een bedrijfsonderdeel van de groep dat zich puur richt op productie en waar 75 mensen werken. In termen van capaciteit stelt deze opzet de onderneming in staat om 15.000 kilo stof per dag en meer dan 500.000 kledingstukken per maand te leveren.

Eigen ontwerpafdeling

De volledige productie vindt plaats in Portugal en Crispim Abreu heeft een eigen ontwerpafdeling. “Daar wordt meestal nieuwe mode ontwikkeld met behulp van de input van onze klanten, maar we zijn daarbij uiteraard altijd op zoek naar de laatste trends. We produceren voor alle leeftijden, van baby born-kleding tot en met mode voor tieners en we exporteren in Europa naar veel landen, waaronder Spanje, Frankrijk, Italië, Zweden, Duitsland en Finland om enkele voorbeelden te geven, maar we exporteren ook naar de Verenigde Staten.” Als het gaat om de unieke productkenmerken van Crispim Abreu vertelt João Abreu: “De kwaliteit van onze gebreide stoffen wordt zeer gewaardeerd, we hebben een sterke knowhow op het gebied van afwerking waardoor onze klanten goede kwaliteit krijgen. Die kwaliteit van het eindproduct is voor ons het allerbelangrijkst en dat uit zich in het succes van onze klanten. We hebben verschillende bestsellers geproduceerd.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is voor Crispim Abreu erg belangrijk, geeft João Abreu aan. “Als fabrikant hadden wij altijd al een voortdurende aandacht voor het energieverbruik en door hier continu in te investeren hebben we een zeer energiezuinige productie weten te realiseren waar we nu de vruchten van plukken. Bovendien hebben we onze eigen zonne-energiecentrale. Ook hebben we een intern circulariteitsplan: we recyclen het textielafval en hergebruiken het voor nieuw garen en daarmee nieuwe kleding.” In de toekomst zal de branche moeten blijven nadenken over het product en hoe dat vervaardigd kan worden met behulp van duurzame vezels en werkwijzen, denkt Abreu. “Maar ook moeten we rekening houden met het einde van de levenscyclus van een product en hoe het dan zal worden gerecycled. Dit is des te belangrijker voor kinderkleding, aangezien de product life cycle daarvan vaak kort is. Wij merken dat er een sterke vraag is naar duurzamere kinderkleding en we zien ook heel duidelijk dat steeds meer merken kiezen voor biologisch katoen en andere milieuvriendelijke vezels. Voor de nabije toekomst willen we dan ook onze identiteit, het produceren in Portugal, organisatorisch sterk laten evolueren waardoor we meer klanten kunnen bereiken en ook kleinere aanvragen kunnen honoreren. We zullen daarbij blijven investeren in technologie en inzetten op het gebied van duurzaamheid middels R&D-programma’s voor de productie van hernieuwbare energie.”

Aanbevolen artikelen
0