Op bezoek in Portugal: Piupiuchick

Op bezoek in Portugal: Piupiuchick

Voor Kindermode bezochten we negen kindermodespecialisten van groot tot klein in het noorden van Portugal, de meeste binnen 50km van de luchthaven van Porto, om ze het hemd van het lijf te vragen over hun onderneming, hun achtergrond, hun productie en hun duurzaamheidsprestaties. De ondernemingen die we de revue laten passeren zijn de private label-fabrikanten Polopiqué en Crispim Abreu, en de merkenfabrikanten Madicor (Pureté en private label), Hall & Cia (Laranjinha en SNUG), Inarbel (Dr. Kid en A&J), Longratex (Patachou), A. Ferreira & Filhos (Wedoble en Homania, maar ook private labels) en piupiuchick (piupiuchick). Voor allemaal geldt dat ze in hun vakgebied zeer succesvol zijn, maar nog niet altijd even bekend in Nederland. In deze aflevering: piupiuchick.

Mariana Pimentel, Marketing & Sales manager piupiuchick: ‘We hadden geen ervaring toen we begonnen.’

Piupiuchick is in 2012 opgericht door drie partners: Mariana Pimentel (Marketing & Sales manager), haar zus Inês en hun vriendin Marta. De start vond plaats middenin een ernstige financiële crisis die Portugal doormaakte in 2011-2012, vertelt Mariana Pimentel. “We hadden allemaal eigen ondernemingen in die tijd, maar die hadden het moeilijk. We begonnen toen na te denken over nieuwe projecten en kwamen op het idee om een merk voor kinderen te creëren, met als doel verhalen te vertellen die de relatie tussen kinderen en de generaties voor hen versterken. De eerste collectie werd gelanceerd in september 2012.”

Geen ervaring
“We hadden geen ervaring of achtergrond in de mode- of textielindustrie toen we begonnen, maar wel een passie voor het vertellen van verhalen via mode. Ons team bestaat ondertussen uit acht mensen, allemaal vrouwen. Mijn achtergrond is milieu-ingenieur en ik heb een voorliefde voor communicatie en duurzaamheid. Ik verzorg de marketing en sales van piupiuchick. Inês is architect en gefascineerd door mode en decoratie, zij is verantwoordelijk voor het creatieve proces en de ontwikkeling van de collecties. Marta is een interieurontwerper met een liefde voor organisatie, zij is verantwoordelijk voor financiële en operationele zaken. Samen doen we alle concept- en ontwerpstappen, maar we produceren niet in eigen huis. Wél produceren we 100% van onze collecties in Portugal met behulp van onze productiepartners, die allemaal gevestigd zijn in het noorden van Portugal. We zijn piupiuchick gestart met behulp van de zwager van Inês. Hij werkte al enkele jaren voor zijn familiebedrijf als agent textielproductie. Zijn achtergrond en ervaring waren erg belangrijk. In 2021 creëerden we vervolgens ons tweede merk ‘Sisters Department’ voor vrouwen.”

Groei
Pimentel is erg trots op de groei die piupiuchick heeft doorgemaakt in 10 jaar tijd. “Ondertussen zijn we vertegenwoordigd in meer dan 300 multibrandwinkels over zo’n beetje de hele wereld. Onze belangrijkste markten zijn de VS, Spanje, België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar we zijn ook aanwezig in Japan, China, Koeweit en Zuid-Korea. In totaal exporteren we naar 35 landen. We hebben bovendien onze eigen winkel in Porto, zodat we altijd direct contact houden met de eindklant en daarnaast hebben we ons eigen e-commercebedrijf.” De wereldwijde detailhandel is goed voor ongeveer 70% van de omzet en de jaarlijkse groei in de afgelopen 3 jaar is ongeveer 50% in termen van productie en omzet, geeft ze aan. “Bij piupiuchick zijn we bovendien altijd bezig met het bestuderen en testen van nieuwe projecten. Op korte en middellange termijn willen we nieuwe business area’s lanceren. Daar zijn we al mee bezig met de lancering van ons nieuwe merk voor volwassen vrouwen ‘Sisters Department’. Op korte termijn hebben we bovendien nog enkele verrassingen. We willen verder onze retailactiviteiten uitbouwen door gestaag te groeien met de partners die we al hebben en door nieuwe markten te betreden met nieuwe partners.”

100% in eigen huis
“Piupiuchick-collecties variëren van 0 maanden tot 14 jaar oud en alle concepten en ontwerpen worden 100% in eigen huis gemaakt. Onze manier van werken is, meer dan het volgen van trends, verhalen vertellen via onze collecties aan alle kinderen in de wereld. We beginnen met het bepalen welk verhaal we in een seizoen willen vertellen en van daaruit gaan we de collecties vormgeven. We bestuderen geen trends en duiken niet in specifieke sectorinformatie, maar we zijn ons wel altijd bewust van de ontwikkelingen in de mode-industrie. Trends raken ons dus zeker en worden indirect weerspiegeld in de collecties.” De producten van piupiuchick zijn dan ook uniek, stelt ze. “Ze zijn met grote zorg ontworpen, comfortabel, zo duurzaam mogelijk en modieus. De belangrijkste waarde van elk product is echter dat het een verhaal vertelt dat de afstand tussen verschillende generaties verkleint. Onze retailpartners kopen piupiuchick-collecties omdat ze partners willen zijn in het vertellen van deze verhalen. Ze maken deel uit van de piupiuchick-familie en waar we voor staan: een merk dat gebruik maakt van mode om kinderen te vertellen hoe het was toen wij zo oud waren en wat de belangrijkste waarden in het leven zijn die wij ze als ouders en als grootouders graag willen meegeven.”

Duurzaamheid
Voor piupiuchick is duurzaamheid een levensstijl, vervolgt Mariana Pimentel. “We werken er altijd aan om zo duurzaam mogelijk te zijn, in alle stadia van onze bedrijfsvoering. Van het verkleinen van onze ecologische voetafdruk tot het bieden van goede arbeidsomstandigheden, ondersteunen van het welzijn van ons team, financiële duurzaamheid, groenere mobiliteit, enz. We hebben daarbij het geluk een Portugees merk te zijn, met een wereldberoemde textielindustrie van topklasse om ons heen. Portugese productiepartners zijn de meest geavanceerde textielspelers ter wereld, niet alleen in kwaliteit, maar bovendien in onderzoek, ontwikkeling van duurzame vezels en duurzame productieprocessen. Tegelijkertijd volgen zij de Europese normen voor arbeidsomstandigheden, milieubelasting en het niet gebruiken van schadelijke stoffen.” Dat duurzaamheid centraal staat, betekent niet dat piupiuchick een merk is dat louter produceert met 100% biologische vezels, geeft ze aan. “Duurzaamheid is voor ons meer dan dat. Door persoonlijk een passie voor het milieu te hebben en te weten wat de echte impact is van alle gemaakte keuzes (ik ben milieu-ingenieur), kiezen we bij een grondstof vrijwel altijd een mix van verschillende vezels, waarvan de meerderheid biologisch en gerecycled is.”

Verantwoordelijkheid
“Als merk voor kinderen hebben we meer verantwoordelijkheid dan anderen om zo duurzaam mogelijk te zijn. We doen het overigens niet alleen omdat we een kindermerk zijn, maar omdat we geloven dat dit de enige manier is waarop we kunnen leven, werken en ademen. Als merk voelen we dat consumenten veeleisend zijn als het gaat om wat zij denken dat duurzaam is, zoals biologisch katoen. Vaak weten ze echter niet dat duurzaamheid veel meer is dan het gebruik van biologisch katoen alleen. We zijn er echter zeker van dat consumenten steeds meer kennis zullen opdoen over duurzaamheid en waar ze op moeten letten bij het zoeken naar duurzame merken. Aan deze kennisdeling en kennisverwerving willen wij bijdragen.”

Aanbevolen artikelen
0