Portugese kindermode: Hall & Ca

Portugese kindermode: Hall & Ca

Voor Kindermode bezochten we negen kindermodespecialisten van groot tot klein in het noorden van Portugal, de meeste binnen 50km van de luchthaven van Porto, om ze het hemd van het lijf te vragen over hun onderneming, hun achtergrond, hun productie en hun duurzaamheidsprestaties. De ondernemingen die we de revue laten passeren zijn de private label-fabrikanten Polopiqué en Crispim Abreu, en de merkenfabrikanten Madicor (Pureté en private label), Hall & Cia (Laranjinha en SNUG), Inarbel (Dr. Kid en A&J), Longratex (Patachou), A. Ferreira & Filhos (Wedoble en Homania, maar ook private labels) en piupiuchick (piupiuchick). Voor allemaal geldt dat ze in hun vakgebied zeer succesvol zijn, maar nog niet altijd even bekend in Nederland. In deze aflevering: Hall & Ca.

Luís Pinto Leite, Commercieel Directeur Hall & Ca: ‘SNUG is een merk met een doel!’

Hall & Ca SA is een familiebedrijf gevestigd in Porto en opgericht in 1981. Commercieel Directeur Luís Pinto Leite vertelt: “We zijn altijd een kindermodefabrikant geweest en we zetten ons daar nog steeds 100% voor in. De nadruk ligt daarbij op onze eigen merken. Al meer dan 40 jaar ontwikkelen we onder de merknaam Laranjinha hoogwaardige kleding voor baby’s en kinderen van 0 tot 10 jaar. Laranjinha is overigens het oudste Portugese kinderkledingmerk op de markt… In 2016 hebben we daarnaast een nieuw merk gelanceerd: SNUG, voor baby’s en peuters van 0 tot 24 maanden. Hiermee kunnen we een collectie met een ander concept aanbieden en een ander type consument bereiken.”

Laranjinha
Laranjinha omvat comfortabele, hoogwaardige kleding voor baby’s en kinderen. Zachte en natuurlijke materialen zijn verwerkt in vier innovatieve lijnen met verschillende kenmerken en maatbereik. Alles ‘Made in Portugal’, wat de zorg van het merk uitdrukt om haar ecologische voetafdruk te verkleinen, legt Luís Pinto Leite uit. “Comfort en bruikbaarheid staan centraal en het merk is gericht op de beste ontwikkeling van het kind. Ons productteam probeert voortdurend innovatieve productietechnieken en materialen uit. Omdat de huid van pasgeborenen zeer gevoelig is, vraagt dit namelijk om speciale zorg en aandacht. Laranjinha’s Newborn Essentials bieden daarom bijvoorbeeld antibacteriële bescherming, gecertificeerd door Sanitized, wat zorgt voor langdurige frisheid van het katoen.”

Merk met een doel
“SNUG is een merk met een doel!”, vervolgt Luís Pinto Leite. “We streven naar een toekomst met minder wegwerpproducten door duurzame babykleding te creëren die lang meegaat. We willen daarbij onze kinderen leren hoe belangrijk het is om voor de planeet te zorgen. De SNUG ‘Born Green’-slogan verwoordt onze belofte om ons best te doen voor de Aarde. Dit komt tevens tot uiting in de verpakkingen en het in-store displaymateriaal, waarbij we ervoor kiezen om erkende duurzame oorsprong en gemakkelijke recycling of herbestemming te ondersteunen. De kledingstukken zelf hebben kenmerken die geïnspireerd zijn op deze filosofie, zoals iets oversized stijlen ‘op de groei’. Een ander kenmerk is het gebruik van plantaardige ingrediënten ter vervanging van traditionele chemicaliën in het verfproces en grondstoffen zoals gerecyclede vezels en biologisch katoen.”

Groeien
Hall & Ca exporteert naar ruim 20 landen, waaronder Spanje, Italië, België, Zwitserland, het VK, de Verenigde Arabische Emiraten, Japan en de VS. “Wij streven ernaar om te groeien in markten waar we al geconsolideerd zijn, maar we willen ook nieuwe markten betreden, zowel met Laranjinha als met SNUG. De kenmerken van SNUG stellen ons in staat om toegang te krijgen tot markten waarin Laranjinha niet te vinden is. Daarbij speelt ook mee dat alles 100% wordt geproduceerd in Portugal, vertelt Luís Pinto Leite. “En daar zijn we trots op! We hebben een eigen fabriek, die voornamelijk wordt gebruikt voor productontwikkeling, prototypes en monsters en voor het uitvoeren van tests. Met deze fabriek, die we als ons ‘lab’ beschouwen, kunnen we voortdurend nieuwe producten ontwikkelen, verbeteren en testen, en de kwaliteit controleren van de stoffen die we inkopen. Een deel van onze productie wordt in eigen huis gedaan, maar het grootste deel vindt plaats bij langetermijnpartners die we beschouwen als een verlengstuk van ons bedrijf.”

Ontwerpafdeling
“De eigen ontwerpafdeling is erg belangrijk, want het helpt ons om een identiteit te creëren en elk aspect de collectie-ontwikkelingen te beheersen. We beschouwen onszelf als innovatief, omdat we in de loop der jaren verschillende nieuwe stijlen en productietechnieken hebben gelanceerd. We zijn bijvoorbeeld een van de eerste merken die naadloze breisels in de collectie presenteerden en we hebben een nieuw type product gecreëerd -de ‘2 in 1’- dat wordt gekenmerkt door één enkel kledingstuk met het uiterlijk van twee stukken. Bovendien zijn we een van de kinderkledingmerken die al meer dan 20 jaar (!) technologie gebruiken die voorkomt dat bacteriën in de katoenvezels groeien… Met de introductie van SNUG hebben we bovendien nieuwe oplossingen kunnen verkennen om een minder uitgesproken ecologische voetafdruk te verkrijgen. Onze ervaring en beheersing van het vak vormt daarbij een kwaliteitszegel dat zorgt voor vertrouwen – niet alleen in termen van de producten die wij ontwikkelen, maar ook in termen van de service die we bieden.”

Duurzaamheid
Hall & Ca neemt duurzaamheid op alle niveaus serieus: “We streven niet alleen naar goede arbeidsomstandigheden voor onze eigen medewerkers, maar zorgen er ook voor dat onze partners dezelfde waarden delen. Die bevinden zich binnen een straal van 50 km rond ons hoofdkantoor, wat het gemakkelijk maakt om de productie te beheersen en het energieverbruik voor transport verlaagt. Daardoor vermindert de uitstoot van uitlaatgassen en de CO2-voetafdruk. De lancering van SNUG was een extra uitdaging, omdat we ons inzetten om alleen gerecyclede of organische vezels te gebruiken. Ook hebben we gezocht naar alternatieven voor het traditionele verfproces. Een van de redenen waarom we SNUG hebben ontwikkeld rond duurzaamheid, is omdat we van mening zijn dat de branche moet veranderen. De textielindustrie is een van de meest vervuilende ter wereld en onze rol is erg belangrijk. Want hoe kunnen merken die zich toeleggen op kindermode zich geen zorgen maken over de toekomst en hun impact op onze planeet? Dat kan gewoon niet! Mensen zijn zich tegenwoordig bewuster van de gevolgen van hun acties. Steeds meer consumenten willen weten wat kledingmerken doen om de planeet te beschermen en ook al is het voor de meesten misschien geen doorslaggevende factor, ze zijn wél op zoek naar producten die bepaalde garanties geven vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Het aantal winkels dat zich toelegt op biologische, gerecyclede en duurzamere producten groeit niet voor niets!”

Aanbevolen artikelen
0