Joost Hoppenbrouwers (Hop Agenturen): “Het is nu volledig tot stilstand gekomen. De winkels zijn veelal dicht. We zien een aantal klanten heel creatief inspelen op de situatie. Ze benaderen hun klanten via Instagram bijvoorbeeld” vertelt Joost Hoppenbrouwers van Hop Agenturen. Hoppenbrouwers maak ook deel uit van de organisatie van Drive Inn Junior. De organiserende agenten kwamen met elkaar tot de conclusie dat wanneer het openbare leven weer op gang komt, we niet direct in de uitverkoop terecht moeten komen. “Dat zou echt funest zijn voor de ondernemers” aldus Hoppenbrouwers. Dit sentiment leeft branche breed. Dat blijkt ook wanneer Karin Vink en Annemiek Buis van het merk Femmes du Sud een petitie starten. Het doel? De detailhandel in de mode wat ruimte geven om te herstellen door, eventueel tijdelijk, de uitverkoopperiode wettelijk aan banden te leggen. Voor 1 juli géén uitverkoop luidt dan ook de naam van de petitie. Deze is inmiddels ruim 4500 keer ondertekend. Voor nu hoopt Hoppenbrouwers van harte dat de zaken snel weer op gang zullen komen. “De aankondiging dat evenementen en bijeenkomsten tot 1 juni niet zijn toegestaan wordt ten onrechte ook opgevat als een sluiting van winkels en horeca tot die datum. Dat is jammer, want iedereen zou erbij gebaat zijn als we medio april, eventueel met aanpassingen, weer verder kunnen met dit seizoen. Het is met name de onzekerheid en onduidelijkheid die voor ondernemers heel moeilijk te incasseren is” aldus Hoppenbrouwers. Een eventueel positief effect ziet Hoppenbrouwers ook wel ontstaan. “Er is nu veel bereidheid tot samenwerken, samen de schouders eronder. Ook qua seizoenen zouden de zaken nu wat kunnen normaliseren. Dan leveren we de winterjassen wanneer het koud wordt, en de zwembroeken wanneer het warm wordt.”
Rob de Vos (Sunday School): “Normaal gesproken zouden we nu bezig zijn met het versturen van de uitnodigingen voor Sunday School, maar dat doen we nog even niet” vertelt Rob de Vos als we hem spreken. Vos hoopt op zondag 28 juni leveranciers en winkeliers weer bij elkaar te kunnen brengen in de Fabrique in Maarssen. Op dit moment werkt de Vos samen met zijn team de mogelijke scenario’s uit. Welke aanpassingen van maatregelen kunnen ze verwachten, en hoe passen zij het evenement er op aan? “We hebben een groot voordeel, en dat is dat we snel kunnen schakelen. We werken met een relatief klein team en hebben de draaiboeken voor het evenement klaar liggen. Als het moet kunnen we tot twee weken van te voren het evenement nog op poten zetten” aldus de Vos. Op dit moment kijken de Vos en zijn team vooral naar hoe zij winkeliers en leveranciers zo goed mogelijk kunnen bedienen. Al is het antwoord op de meest gestelde vraag niet eenvoudig. “Gaat het door? Dat is wat iedereen natuurlijk wil weten” zegt de Vos. “Wat mij betreft wel is daarop mijn antwoord. We zullen er alles aan doen om winkeliers en leveranciers samen te brengen” besluit hij.