Omzetgroei kledingwinkels in september hoogste van alle winkelbranches, schoenenwinkels op plek drie

De omzet van kledingwinkels is in september met 11,1 procent gestegen. Geen enkele winkelbranche in de detailhandel kon hieraan tippen, Met 6,7 procent omzetgroei in vergelijking met september vorig jaar belandden drogisterijen in september op plek twee op de voet gevolgd door de schoenen- en lederwarenwinkels die met een omzetgroei van 5,2 procent de derde plek innamen. Vanaf maart dit jaar boeken kledingwinkels de hoogste groei van alle winkelbranches in de detailhandel. Alleen de pure webshops staken de kledingbranches soms naar de kroon. Dit was ook het geval in september toe de webshops 13,9 procent meer omzet wisten te realiseren. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-data door onze redactie.

Omzetontwikkeling modebranches in indexcijfers 2019-2021 (index 2015=100)

 

Omzet modewinkels dit jaar ruim hoger dan vorig jaar, maar nog onder niveau 2019
Ondanks fors lagere omzetten van kledingwinkels in januari (-61,0 procent) en februari (-54,3 procent) dit jaar tijdens de lockdown, is de omzetontwikkeling over de eerste negen maanden van 2021 vergeleken dezelfde periode vorig jaar voor de kledingbranche positief (+7,5 procent). De omzetontwikkeling van de schoenen-en lederwarenwinkels over deze periode is eveneens positief (+3,3 procent), terwijl in januari (-52,4 procent) en februari (-44,2 procent) ook hier stevig omzetverlies werd geleden. Worden de omzetten over de eerste negen maanden van dit jaar echter vergeleken met het “normale” niet-coronajaar 2019 dan blijven de omzetten in beide modebranches hierop echter nog flink achter. In de kledingbranche bedraagt het omzetverlies dan 12,2 procent en in de schoenen- en lederwarenbranche 12,8 procent.

Omzetontwikkeling internetverkopen 2021 in%

 

Kleding- en modeartikelenbranche scoort in september ook hoogste groei internetverkopen
Kledingbedrijven die naast verkoop vanuit fysieke winkels ook online hun artikelen aan de man brengen, hebben in september dit jaar vergeleken met september vorig jaar 17,2 procent meer online omzet geboekt. De kleding- en modeartikelenbranche stak daarmee de voeding- en drogisterijbranche (+15,9 procent) en de gespecialiseerde verkopers van consumentelektronica (-11,7 procent) de loef af. Tijdens de lockdown begin dit jaar konden kleding- en modewinkels hun verlies aan winkelomzet deels compenseren door flinke stijgingen van hun onlineomzet: in januari steeg de onlineomzet met liefst 104,5 procent, in februari groeide de online omzet nog verder (+ 181,6 procent) om in maart iets terug te vallen naar een nog altijd aanzienlijke +119,3 procent. Door de coronaversoepelingen hebben de ontwikkelingen van de onlineomzet van kledingwinkels vanaf april weer meer normale waardes aangenomen. Consumenten kochten weer meer in de winkel en minder online. Zo steeg de onlineomzet van kledingwinkels in april dit jaar met “maar” 4 procent.

Groeivoet detailhandel veert weer wat op
De niet voor koopdagen gecorrigeerde totale omzet van de detailhandel steeg in september dit jaar vergeleken met september vorig jaar met 4,7 procent. Dit is hoger dan de omzetontwikkeling in juli (3,2 procent) en augustus (+2,2 procent), maar ruim lager dan de maandelijkse omzetstijgingen in de periode maart-juni dit jaar toen de omzet onder invloed van ingezette coronaversoepelingen met percentages variërend van 6,6 tot 10,1 procent toenam.

Bron getoonde cijfers: CBS

Aanbevolen artikelen
0