Omzet kledingbranche Q1 daalt, schoenenwinkels stijgen

Waar schoenenwinkels een stijging in verkoopvolume hebben van 1,8%, daalt de omzet van kledingwinkels in Q1 van 2019 met 4,7%. Dit blijkt uit de Stand van de Retail van de ABN Amro.

ABN Amro meldt in de analyse dat het verkoopvolume van kledingwinkels daalde door een grotere concurrentie.

Naast de omzetgroei van de schoenenwinkels steeg ook het verkoopvolume in die sector met 2.4 %. De schoenenbranche heeft het volgens de analyse wel moeilijk door de concurrentie met kledingwinkels en de verschuiving van een deel van de schoenverkopen naar internet. Voor heel het jaar gaat ABN Amro uit van een lichte groei voor schoenenwinkels van 0,8%.

Volgens ABN Amro is het van belang dat de retailsector alle zeilen bijzet, ondanks de economische groei. “ De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen in prestatie tussen winkelgebieden, branches en ondernemers. Investeringen in personeel en service zijn voor winkeliers de voornaamste manier om het verschil te maken.”

Aanbevolen artikelen
0