Nederlanders gaven flink meer uit aan kleding en schoeisel in tweede kwartaal

De totale binnenlandse consumptie aan goederen en diensten is in het tweede kwartaal in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar met 12,1 procent gestegen. Waar dan ook gekocht (winkel, markt of webshop) besteedden Nederlandse consumenten in deze periode 27,9 procent meer aan kleding en textiel en 21,8 procent meer aan schoeisel en lederwaren. Dit blijkt uit een analyse van recent gepubliceerde CBS-data door onze redactie.

Ontwikkeling consumptieve bestedingen 2000-2021 (index 2015=100) in volume

De sterke stijging van de totale consumptie en van de uitgaven aan kleding en schoeisel in het tweede kwartaal van dit jaar valt grotendeels te verklaren uit de vraaguitval die in het tweede kwartaal van 2020 optrad als gevolg van de Corona-crisis. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2019 was er in het tweede kwartaal van 2021 geen sprake van een stijging (+0,0 procent) van de totale binnenlandse consumptie, terwijl de toenames van de bestedingen van Nederlanders aan kleding en textiel (+7,6 procent) en schoeisel en lederwaren (+1,2 procent) dan veel bescheidener uitvallen. Overigens valt de uitgavenstijging aan kleding en textiel en aan schoeisel en lederwaren in het tweede kwartaal 2021 ook deels te verklaren uit gestegen prijzen. In volume (dus gecorrigeerd voor gestegen prijzen) was de toename van bestedingen vergeleken met het tweede kwartaal van 2020 kleiner: voor kleding en textiel (+24,8 procent) en voor schoeisel en lederwaren (+19,8 procent).

Ontwikkeling consumptieve bestedingen 2000-2021 (index 2015=100) in waarde

De prijsontwikkelingen hebben ook hun invloed op de volumeontwikkelingen op wat langere termijn. Zo stegen de uitgaven van Nederlanders aan kleding en textiel in de eerste helft van 2021 vergeleken met de eerste helft van 2020 in geld gemeten met 5,7 procent, terwijl na verrekening van gestegen prijzen blijkt dat in deze periode in volume (hoeveelheid) maar 3,6 procent meer kleding en textiel werd aangeschaft. Bij schoeisel en lederwaren slaat de in geld gemeten bescheiden consumptiestijging in de eerste helft van 2021 (+0,2 procent) na correctie voor gestegen prijzen zelfs om in een lichte daling van het volume (-0,4 procent). Bij de interpretatie van de ontwikkelingen op nog langere termijn blijkt het meenemen van prijsontwikkelingen vaak nog essentiëler: Zo steeg de totale consumptie van Nederlanders in de periode 2020 in vergelijking met 2000 in geld gemeten met ruim 50 procent. In volume blijft hier slechts 8,3 procent van over als je corrigeert voor de sterke prijsstijgingen van het consumptiepakket in deze periode. Bij kleding en textiel is de invloed voor deze periode minder drastisch: in geld gaven Nederlanders in 2020 27, 8 procent meer uit aan kleding en textiel dan in 2000 en in volume was dit altijd nog 18,5 procent meer. De invloed van prijsstijgingen bij schoeisel en lederwaren blijkt groter: in 2020 werd bijna 23 procent meer in euro’s besteed aan schoeisel en lederwaren dan in 2000, terwijl na correctie voor prijsstijgingen in deze periode blijkt dat de volumestijging in deze periode maar 9,2 procent bedroeg.

Bron getoonde cijfers: CBS

Aanbevolen artikelen
0