Moederbedrijf Zara maakt recordwinst Q1

Het Spaanse modeconcern Inditex, dat onder meer Zara, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti en Stradivarius onder haar hoede heeft, boekt in het eerste kwartaal van 2019 een recorwinst van € 5,93 miljard. Dat is 5% meer dan vorig jaar. De nettowinst steeg met 10% ten opzichte van Q1 vorig jaar tot € 734 miljoen euro, meldt Inditex op hun website. Inditex’s CEO, Pablo Isla, zegt dat deze cijfers de “soliditeit van het bedrijfsmodel laten zien, waarvan de winstgevendheid en de cashflow blijft groeien dankzij de toewijding van het bedrijf jegens de klantgerichtheid en kwaliteitsmode”. Daarnaast onderstreept Isla het “sterke momentum in de digitale transformatie van het geïntegreerde winkel- en online verkoopplatform” en ziet Isla duurzaamheid als een belangrijke pijler van de bedrijfsstrategie.

Inditex kondigde in Q1 de lancering aan van negen nieuwe online markten voor Zara. Naast de livegang van www.zara.com in Brazilië tijdens het eerste kwartaal, heeft Inditex voor Zara ook online platforms gelanceerd in Marokko, Egypte, Libanon, Israël, Servië, Indonesië, de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië. In het najaar is Zara van plan de online verkoop te lanceren in Zuid-Afrika, Qatar, Koeweit, Bahrein, Oman, Jordanië, Colombia, de Filipijnen en Oekraïne.

Tegelijkertijd opende Pull&Bear een online winkel in de VS en openden zes van de ketens van de Indetex groep hun wereldwijde, online winkels. Concreet hebben Massimo Dutti, Pull&Bear, Stradivarius, Zara Home, Oysho en Uterqüe meer dan 100 nieuwe markten toegevoegd waar klanten hun nieuwste collecties online kunnen kopen.

De totale verkoop van Inditex in de fysieke winkels en de online sales zijn met 9,5% gestegen tussen 1 mei en 7 juni. Vanaf 1 februari tot 7 juni gingen de sales in totaal omhoog met 6,5%.

Aanbevolen artikelen
0