Mingo Kids groeit

Mingo Kids heeft dankzij particuliere investeerders tweemaal een volledig gefinancierde campagne afgerond via het online leenplatform Funding Circle. Hierdoor kan het grotere productielijnen aangaan en blijven groeien.

Het totale aantal kledingzaken in Nederland is, volgens onderzoek van de Europese Centrale Bank, sinds 2013 met 19% toegenomen dankzij de groei van pure online kledingwinkels. Moeilijker is het vinden van kinderkleding van kwaliteit. Dat zag Naomi de Kuiper vijf jaar geleden ook en besloot haar eigen basic kinderkledingmerk Mingo Kids te beginnen. ‘Ik kwam vroeger regelmatig in Zweden en kocht daar altijd kinderkleding. In Nederland was er een overvloed aan kleding met drukke tekeningen, maar ik miste basiskleding van goede kwaliteit. Dus ben ik zelf begonnen.’

Op 1 september 2014 werd de allereerste Mingo collectie gelanceerd, daarom viert Mingo onder andere deze maand het vijfjarig jubileum. De Kuiper begon in 2014 parttime – midden in de crisis- en kwam er al snel achter dat productielijnen opzetten niet eenvoudig was. Wel was het meteen raak: “de eerste collectie was meteen uitverkocht, het ging als een trein.” De Kuiper zette haar baan op en ging op zoek naar een fabriek in Europa dat de productie aankon en kwam terecht bij een familiebedrijf in Portugal. “Dat vond ik wel belangrijk,” vertelt De Kuiper, “het zijn vijf broers, maar de hele familie is betrokken bij de fabriek. Dat vind ik fijn, want wij zijn ook als een hecht team begonnen.”

Sindsdien is Mingo Kids hard gegroeid. Van vijfhonderd stuks in het eerste jaar, worden er vandaag meer dan 27.000 stuks per collectie verkocht in de ruim 110 winkels in 20 landen en via de webshop. “We hebben heel veel geluk gehad met Instagram. Alle jonge moeders hebben weinig tijd, maar social media kan er altijd makkelijk tussendoor. Wat wij doen is heel visueel en werkt goed voor de kledingindustrie.” Hierdoor werden de aantallen en logistiek steeds groter en moest er veel geregeld worden. “En dat is best heftig. Doordat er in de kledingindustrie met seizoenscollecties en pieken wordt gewerkt, moeten de kasstromen op orde zijn.” Met hulp van haar accountant ging De Kuiper op zoek naar passende financiering, buiten de bank om, rechtstreeks via een online leenplatform. Met de eerste lening is uitgebreid naar het buitenland en de website verbeterd. “Maar de groei en bedragen worden steeds groter dus heb je ook meer externe financiering nodig.” Ze ging toen terug naar Funding Circle voor een tweede lening. “Het proces ging veel sneller dan bij de bank. En het idee dat mensen rechtstreeks in je groeiplannen kunnen investeren is erg uniek.”

De Kuiper is niet de enige mkb-er die verder dan de bank heeft gekeken. Uit een enquête van de Europese Centrale Bank blijkt dat 83% van het Nederlandse kleinbedrijf bankleningen onbelangrijk vinden.

Dankzij de financiële ruimte kan de onderneming zich beter organiseren en worden taken beter verdeeld. “Het is lastig om dingen los te laten, maar nu kan iedereen zich concentreren op zijn stukje.” En dat is belangrijk want de markt verandert en er is behoefte voor verantwoord consumeren. Klanten zijn steeds bewuster geworden over waar kleding vandaan komt en welke stoffen er worden gebruikt3. “Je zult altijd kinderkleding nodig hebben. Maar onze ambitie blijft onveranderd: kwalitatieve basic kleding voor kinderen blijven maken waar kinderen prettig in kunnen spelen en ouders stijlvol vinden!”

Aanbevolen artikelen
0