Margreet Beuving, Frankie & Liberty: “Alles gaat wel een beetje anders dan we gewend zijn op dit moment, maar we zijn gewoon aan het werk op kantoor, op gepaste afstand. We werken bij Frankie & Liberty met een klein team, en zijn gewend om snel te schakelen. Dat komt in deze tijden goed uit. Op het moment dat de aankondiging kwam dat de scholen en de horeca dichtgingen, stonden we op het punt om onze derde zomercollectie uit te leveren, we komen elk seizoen met drie collecties. De collectie zou op 20 maart verzonden worden, maar dat voelde niet goed. We zijn constant in contact met de winkeliers en hebben de leveringen vooruitgeschoven naar de week voor Pasen. In de tussentijd was er natuurlijk veel onzekerheid, ook bij ons. We hebben toen besloten dat we iets extra’s wilden doen voor de winkeliers. Rond die tijd stond ook onze shoot gepland, anders dan anders met een heel klein team en twee modellen. Tijdens die shoot zijn we ook filmpjes gaan maken van de zomercollectie, zodat we de collectie als bewegend beeld konden delen met de winkeliers. We posten nu wekelijks twee filmpjes die winkeliers kunnen delen op hun social media. Voor veel winkeliers is dat nu een extra etalage van hun winkel. We zien boetieks veel innovatieve dingen doen om in deze tijden extra verkoop te genereren. Van personal shopping tot het thuisbezorgen van sets bij klanten. We vinden het belangrijk om in contact te zijn met onze klanten, een luisterend oor te bieden. Zo kunnen we ook ervaringen en ideeën uitwisselen.”
Instagram actie
“Met Pasen hebben we een actie gedaan op Instagram waarbij mensen hun favoriete lokale kinderkleding boetiek konden nomineren. Onder de inzendingen hebben we waardebonnen verloot waarmee er lokaal geshopt kon worden. Werken met social media en bewegend beeld is sterk in ontwikkeling, en ook wij bekijken welke ontwikkelingen bij ons passen. We hebben een showroom waar mensen graag de collectie komen inkopen, in onze sfeer. Daar werken we ook met lookbooks waar de gehele collectie op modellen te zien is. Het zou leuk zijn om daar in de toekomst ook met een scherm te werken waar de collectie op bewegend beeld te zien is bijvoorbeeld. Ondertussen werken we hard en met veel liefde door aan de productie en het ontwerp van de komende collecties. We zitten met ons merk in een goed moment en blijven bij onze plannen. Er gaan maanden en maanden werk aan vooraf voordat een collectie van idee tot ontwerp tot een daadwerkelijke sample komt. We presenteren onze collecties pas als we er helemaal achter staan, als ik het in handen heb en zie dat het zo goed is als we willen dat het is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor onze nieuwe najaar functionele Outerwear collectie. We maken op dit moment een Zomer Outerwear collectie. We weten dat wij later ontwikkelen dan andere kindermerken, dit is wel onze kracht en we ervaren dat onze klanten hiervoor speciaal budgetten vrijhouden omdat wij onze jassen samen met de collectie verkopen. Na al die inspanningen om goede collecties te maken vind ik het echt heel erg als die na een veel te korte periode in de winkels alweer in de uitverkoop zouden moeten. Wat dat betreft is het goed dat er nu een voorstel bij de Tweede Kamer ligt om de uitverkoop aan banden te leggen. In de jaren 80 is dat juist afgeschaft op verzoek van de Nederlandse ketens. Tegenwoordig heb je te maken met de internationale ketens en veel wisselende collecties. Daarnaast is het internet een zeer prijs gedreven kanaal. Ik zou het geweldig vinden als de uitverkoop wettelijk wordt vastgelegd, al ben ik erg benieuwd of het haalbaar is. Ik hoop in ieder geval voor iedereen in de mode dat er geen enorme uitverkoop komt.”