M.E.N.S. focust op retailers

M.E.N.S. Collectie 2015
M.E.N.S. Collectie 2015
M.E.N.S. Collectie 2015
M.E.N.S. Collectie 2015

Het meer dan 100 jaar oude familiebedrijf Heinecke & Klaproth GmbH heeft met het merk M.E.N.S. een stevige plek in de markt veroverd. Wanneer directeur Peter Klaproth wordt gevraagd naar de successen en nieuwe ontwikkelingen van het merk, blijft hij echter bescheiden. “Het gaat niet alleen om eigen succes. Sommige concurrenten in hetzelfde segment richten zich alleen daarop, waardoor ze hun retailers uit het oog verliezen. In plaats van onszelf te promoten, focussen wij ons volledig op de retailers. Dat zijn onze partners en we willen niet met hen concurreren. Het gaat vaak over partnerschap, maar wat is de waarde van dat begrip als je je als leverancier je eigen klanten beconcurreert?”

Gezamenlijke inspanning

Al zijn er volgens Klaproth niet veel nieuwe ontwikkelingen te noemen, de resultaten laten wel een stijging zien. “We hebben drie groeiseizoenen gehad en een repeat-business die groeit met 5 tot 10 procent. Hieruit kunnen we concluderen dat we op de goede weg zitten. En omdat het goed gaat, gaan we op deze wijze verder. Wij geloven dat deze resultaten voortkomen uit de service die wij retailers bieden, maar ook door het gedrag van onze concurrenten. Door hun concurrentie besluiten sommige retailers minder orders te plaatsen en onze orders te vergroten. Dat betekent natuurlijk niet dat wij achterover kunnen leunen; we weten dat we een perfect product moeten blijven leveren. Maar we richten ons op de gezamenlijke inspanning om het volledige bedrijf te laten groeien.”

Ondersteuning retailers

M.E.N.S. ondersteunt zijn retailers op verschillende manieren. Zo biedt het merk retailers de mogelijkheid tot indvidiual labeling. “De retailer vertelt ons welke informatie hij op zijn induviduele prijskaartje wenst inclusief winkellogo. Vervolgens plaatsen wij een label, voor voororder of bijorder, met daarop de statistieken en de barcode van de retailer. De kleding wordt inclusief labels aan de retailer geleverd, wat hem veel tijd bespaart. De service is bovendien kosteloos”, aldus Klaproth. Ook is er een B2B-portal ontwikkeld, waarmee retailers direct de voorraad kunnen bekijken. “Wanneer ze een order plaatsen, is die binnen vier uur verwerkt. Dat betekent dat retailers in Europa hun order de volgende dag ontvangen. Hier zijn we trots op, want dit systeem helpt retailers. We hebben in Europa zo’n 2000 klanten en 850 daarvan gebruiken de B2B-portal. Toen we het lanceerden, was de interesse zo hoog dat we ons afvroegen waarom we er niet eerder mee waren gestart.” M.E.N.S. maakt verder ook gebruik van EDI, maar volgens Klaproth is dat alleen interessant voor bepaalde ordergroottes en specifieke retailers.

Zomercollectie 2015

M.E.N.S. biedt twee collecties per jaar, die kunnen worden geleverd via voororder en bijorder. Daarnaast heeft het merk een basis N.O.S.-programma. De zomercollectie 2015 bevat twee nieuwe modellen en een aantal kleine veranderingen in reeds bestaande modellen. Denk bijvoorbeeld aan een veranderde beenwijdte. Klaproth: “Het kleurenpalet is erg breed; hiermee bieden we voor elk wat wils. De reden hiervoor is dat wij leveren aan klanten in verschillende landen, die erg verschillend zijn. Neem bijvoorbeeld Nederland en Zwitserland; het modebeeld is in deze landen erg verschillend. Met onze brede collectie willen we al deze markten bedienen.”

M.E.N.S. wordt in Nederland vertegenwoordigd door Theo Kip (Noord), 06 52 04 64 13, en Ingeborg Simons (Zuid), 06 54 99 39 87.

www.m-e-n-s.de

M.E.N.S.
Peter Klaproth

Contactgegevens

M.E.N.S.
Straatweg 28
3604 BB Maarssen
0346-574040
www.mac-mode.com
0