Kwart kledingbudget jongeren naar luxe sneakers

Maar liefst 25 procent van de jaarlijkse uitgaven van jongeren aan mode, wordt besteed aan luxe sneakers. Dit blijkt uit een analyse van Winkelstraat.nl onder 100.000 transacties van meer dan 250 winkels en merken die via de online marktplaats verkopen. Urban fashion, waarin de sneaker als mode-statement niet weg te denken is, is al jaren aan een enorme opmars bezig. Met meer dan een kwart van alle aankopen zijn luxe sneakers een populaire aankoop onder jongeren in grote steden in Nederland. Gemiddeld besteedt deze generatie €230 aan een paar luxe sneakers. Maar Winkelstraat.nl ziet ook dat €750 tot €1.000 voor een paar bijzondere designer sneakers allang geen uitzondering meer is.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren gemiddeld 1,7 paar luxe sneakers per jaar kopen. Daarbij ziet Winkelstraat.nl modeliefhebbers die ‘slechts’ eens per jaar diep in de buidel tasten, maar daar tegenover staan jongeren die minimaal vier of vijf keer per jaar nieuwe luxe sneakers aanschaffen.

“Jongeren nemen steeds meer het voortouw in het uitgavenpatroon in Nederland als het aankomt op fashion. We zien deze trend al jarenlang bij Winkelstraat.nl, waar zestien- tot dertigjarigen met veel plezier grote bedragen uitgeven aan luxe sneakers. Dit biedt kansen voor gevestigde namen én opkomende Nederlandse labels,” aldus Joost van der Veer, CEO en mede-oprichter van Winkelstraat.nl.

Sneakers van Alexander McQueen zijn favoriet bij zowel jongens als meisjes. Twee gewilde Nederlandse merken zijn Mason Garments en Filling Pieces, die beiden in een paar jaar tijd enorm aan populariteit hebben gewonnen.

 

Aanbevolen artikelen
0