Nederlanders geven dit jaar naar verwachting 12,8 miljard euro uit aan de feestdagen, dat is een stijging van 1,4 procent ten opzichte van 2014. Hiervan wordt naar schatting 1,5 miljard euro online besteed, 14,4 procent meer dan vorig jaar. Opvallend is dat een kwart van dit bedrag, ruim 400 miljoen euro, afkomstig zal zijn van mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones.
De opkomst van smartphones en tablets heeft de online detailhandel de afgelopen jaren flink veranderd. Vier op de vijf Nederlanders bezit een smartphone, en 65 procent heeft een tablet. Naar schatting is van elke online bestede euro 27 cent afkomstig van een smartphone of tablet.
De helft van de mobiele aankopen komt vanaf een smartphone, maar de aankopen via tablets zitten sterk in de lift. Vorig jaar besteedden Nederlanders nog 110 miljoen euro via een tablet, dit jaar zal dit volgens het CCR stijgen naar 180 miljoen euro, een toename van 63,6 procent. De aankopen via smartphones zullen dit jaar ‘slechts’ met 15 procent stijgen.