Kopen op afspraak frustreert Nederland

Nederland raakt gefrustreerd van kopen op afspraak. De verplichting om minimaal vier uur van tevoren een winkelbezoek te reserveren, werkt noch voor consumenten, noch voor ondernemers. De meerderheid van de beschikbare time slots blijft leeg en twintig procent van de consumenten die een reservering maken, komt uiteindelijk niet opdagen. Dat blijkt uit een representatieve peiling van Koninklijke INretail. De brancheorganisatie roept het kabinet op maatregelen voor winkelbezoek te versoepelen.

Dubbel gedupeerd
Ondernemers worden in de huidige situatie dubbel gedupeerd. Enerzijds ontstaan onverwacht lege plekken in de reserveringsagenda en anderzijds mag die tijd niet aan een andere consument beschikbaar gesteld worden. Omzetkansen kunnen zo niet worden benut terwijl de non-food retail nog steeds verlies lijdt en inmiddels een miljardenschuld heeft opgebouwd.  Ook consumenten hebben moeite met de regels. Een derde toont weinig begrip voor de beperkingen en een op de vijf consumenten vraagt aan winkeliers om soepel met de regels om te gaan. Maar als ze dat doen dan lopen ondernemers het risico beboet te worden.

62% meldt omzet verlies
INretail vindt dat de extra beperkingen voor winkels geschrapt moeten worden. “In de laatste persconferentie beloofde demissionair premier Rutte bij versoepelingen direct naar mogelijkheden voor winkels te kijken. De sector heeft een protocol voor veilig winkelen op de plank liggen dat al maanden haar bestaansrecht bewezen heeft. Daar moeten we zo snel mogelijk naar terug. Elke extra maatregel is een extra hindernis. Non-food winkels hebben een dramatisch jaar achter de rug en ook over de maand maart meldt 62% van de ondernemers omzetverlies.”

Aanbevolen artikelen
0