Kledingwinkels verkochten in oktober meer dan ooit

Nog niet eerder boekten kledingwinkels zo’n hoge omzet als in oktober dit jaar. In oktober werd de recordomzet van oktober 2009 met 1,5 procent gepasseerd. Het nieuwe record leverde de kledingbranche in oktober dit jaar ook de hoogste omzetgroei in de detailhandel op. Geen enkele andere branche in de detailhandel kon in oktober tippen aan de ruim 42 procent die de kledingwinkels meer omzetten dan in oktober vorig jaar. De schoenen- en lederwarenwinkels bleven met 32,0 procent omzetstijging in oktober dit jaar het dichtst in de buurt. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.

Omzetontwikkeling detailhandel naar branche oktober 2021 tov oktober 2020

Totale detailhandelsomzet stijgt in oktober vooral door modebranches
De totale omzet van de detailhandel groeide in oktober met 4,3 procent. De stijging was geheel voor rekening van de non-foodsector die een omzettoename van 10,4 procent liet zien. De foodsector, met de supermarkten voorop, moest in oktober 4 procent omzet inleveren ten opzichte van oktober vorig jaar. In de non-foodsector kenden echter lang niet alle branches een positieve ontwikkeling. Integendeel de ruim 10 procent omzetwinst van oktober werd nagenoeg geheel gedragen door de spectaculaire stijging van de omzetten in de kleding- en schoenenbranche. Tevens klom de omzet van de winkels in recreatieartikelen (+7,5 procent) en de drogisterijen (+4,7 procent), maar overigens waren er louter verliezers te betreuren. De winkels in consumentenelektronica (-5,7 procent), de bouwmarkten (-5,5 procent) en de meubelwinkels (-2,2 procent) gingen er in oktober flink in omzet op achteruit.

Ontwikkeling januari-oktober 2021 tov januari-oktober 2020

Ook in omzetprestatie over de eerste tien maanden van dit jaar staan modewinkels op plek één!
In de eerste tien maanden van dit jaar groeide de totale detailhandelsomzet met 3,6 procent. De groei werd gedomineerd door de kleding- en schoenenwinkels en de pure webshops die respectievelijk 11,7 procent, 6,8 procent en 22,6 procent omzetplus realiseerden. De foodsector en de non-foodsector als totaal stabiliseerden hun omzet op het niveau van de eerste tien maanden van vorig jaar, Dat de non-foodwinkels geen omzetgroei lieten zien over de eerste tien maanden, kwam door de omzetdalingen in deze periode bij o.a. de winkels in consumentenelektronica (-8,4 procent), de meubelwinkels (-3,0 procent) en de bouwmarkten (-14,9 procent).

Omzetontwikkkeling online diverse winkelbranches januari-oktober 2021

Online omzetten van kledingwinkels draaien ook goed in oktober
Stenen winkels moeten het vandaag de dag niet alleen meer hebben van hun winkelomzet. Integendeel de omzetten via hun websites zijn substantieel en groeien stevig. In oktober was wat internetverkopen betreft het grootste succes in de detailhandel wederom weggelegd voor de kleding- en modewinkels. Deze zagen hun internetverkopen met ruim 27 procent het sterkst groeien. Net als hun winkelverkopen, stelden ook de internetverkopen van winkels in consumentenelektronica in oktober teleur (-22,8 procent).

Bron getoonde cijfers: CBS

Aanbevolen artikelen
0