Kleding- en schoenenwinkels hebben in 2021 veruit de hoogste omzetstijging van alle detailhandelswinkel gerealiseerd. Deze topgroei was het resultaat van onafgebroken uitzonderlijke ontwikkelingen sinds maart 2021, waardoor de modebranches wat omzetstijging betreft in 2021 de succesvolste winkelbranches in Nederland zijn. Zowel in geld als in volume overtrof de groei in 2021 alle andere winkelbranches. Ook in december 2021, toen de kleding- en schoenenwinkels halverwege de maand hun deuren moesten sluiten vanwege andermaal een strenge lockdown, boekten de modewinkels van alle winkels in de detailhandel de hoogste omzetontwikkeling. Zelfs de pure webshops konden niet tippen aan de hoge omzetplus die de modebranches in de feestmaand december wisten te realiseren. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.
Totale detailhandelsomzet stijgt in 2021 met ruim 4 procent
De totale geldomzet van de detailhandel groeide in 2021 vergeleken met 2020 met 4,3 procent. In volume nam de detailhandelsomzet in 2021 met 2,8 procent toe. De stijging was vooral voor rekening van de non-food winkelsector en de webshops die in geld in 2021 omzettoenames van respectievelijk 2,5 en 19,7 procent realiseerden. Door stijging van de verkoopprijzen ging de non-foodsector er in 2021 in verkocht volume echter op achteruit (-0,2 procent), terwijl er bij de webshops in volume wel ruimschoots meer verkocht werd dan in 2020 (+18,5 procent). De foodsector bleef met een geldomzetstijging van 0,4 procent ruim achter bij gemeten omzetstijging in de non-foodsector. In tegenstelling tot de non-foodsector was het verkochte volume in de foodsector echter wel positief (+0,1 procent). In de non-foodsector liepen de omzetontwikkelingen in 2021 sterk uiteen. Zo stegen alleen de winkelomzetten van de modebranches (kleding +14,1 procent en schoenen en lederwaren +9,4 procent) en de drogisterijen (+5,9 procent). De overige winkelbranches zagen hun jaaromzet in 2021 vooral dalen: winkels in consumentenelektronica (-7,5 procent), meubelwinkels (-1,1 procent) en de doe-het-zelfwinkels (-0,9 procent).
Kleding- en schoenenwinkels floreren ook in december, ondanks lockdown
De niet-essentiële winkels moesten vanaf zondag 19 december vorig jaar de deuren sluiten vanwege een strenge lockdown. Ook de kleding- en schoenenwinkels gingen dicht. Ondanks deze tegenvaller in een van de belangrijkste verkoopmaanden van het jaar wisten de modewinkels toch nog fraaie omzetresultaten te boeken. Kledingwinkels zagen hun omzet vergeleken met december 2020 met 26,9 procent groeien, terwijl winkels in schoenen en lederwaren een omzetstijging van 25,7 procent boekten. Gecorrigeerd voor gestegen prijzen gingen de verkochte volumes er iets minder op vooruit: kledingwinkels volume +20,4 procent en schoenen- en lederwarenwinkels volume +21,7 procent.
De totale detailhandelsomzet groeide in december vorig jaar met 7,6 procent, waarbij onder aanvoering van de modewinkels vooral de non-foodsector zijn geldomzet zag groeien(+15,6 procent). Alle non-foodbranches eindigden vorig jaar met een flinke omzetplus in december, zoals winkels in consumentenelektronica (+5,2 procent), meubelwinkels (+12,5 procent), doe-het-zelfwinkels (+10,4 procent), recreatiewinkels (+24,3 procent) en drogisten (12,7 procent).
Stijging online omzetten van stenen kledingwinkels in december
De online-omzet van de stenen winkels in kleding en modeartikelen steeg in 2021 met liefst 34,1 procent. Meer dan de groei van de online-omzet van alle stenen winkels in de detailhandel in 2021 (+29,4 procent). In december vorig jaar groeide de internetomzet van de stenen kledingwinkels met 9,6 procent.