

Schoenen- en lederwarenbranche aan top
Zowel in geld als in volume was de schoenen- en lederwarenbranche in september de best presterende branche in de detailhandel. De kassaomzet steeg vergeleken met september vorig jaar met 11,3 procent, terwijl het aantal verkochte paren schoenen en het aantal aan de man gebrachte lederwaren in deze periode met 7,3 procent groeide. Inclusief september is de geldomzet van de schoenen-en lederwarenbranche in de eerste negen maanden van dit jaar met 21,0 procent gestegen en in volume met 17,1 procent. De beste omzetscores werden behaald in het eerste kwartaal (+70,6 procent geldomzet en +67,3 procent volumeomzet).
Omzetvolume totale detailhandel daalt met 3 procent
Dat de consument zijn aankopen matigt, blijkt duidelijk uit de daling van het aantal verkochte artikelen (omzetvolume) in de totale detailhandel in september. In geld steeg de omzet weliswaar nog met bijna 6 procent, maar in volume was er sprake van een afname van 3,0 procent. In de foodsector bedroeg de volumedaling 2,0 procent, in de non-foodsector 2,7 procent en bij webshops liefst 6,3 procent. De meeste volumepijn werd in september in de meubelbranche geleden waar het omzetvolume met 10,8 procent daalde, bij een omzetstijging in geld van 1,4 procent.