Op 10 en 11 juli 2016 vindt er bij EXPO Houten een nieuwe beurs voor baby- en jeugdmode plaats: Kidsfashion Houten. Leveranciers kunnen vanaf heden middels een voorschrijving een stand op de beurs reserveren. Labels als Barbara Farber, Blue Seven, Boboli, Cake Walk, Ewers, Kiezeltje, Le Big, Room Seven, Rumble en Mimpi hebben dit al gedaan.
Betaalbaar
Organisator Lauran van der Heijden organiseerde de beurs vanuit een sterk groeiende vraag naar betaalbare kindermodevakbeurzen. “Nog steeds verwonder ik me waarom er niet twee keer per jaar een goed betaalbare beurs georganiseerd kan worden waar bijna alle merken staan, zodat de winkeliers en e-tailers een goede indruk krijgen van alle collecties en zodanig ook goede budgets kunnen maken voor het volgende seizoen. Ik ben er van overtuigd dat dit haalbaar is”, zegt hij. “Met een kale huurprijs van 75 à 100 euro per vierkante meter is een stand op KidsFashion Houten voor iedere fabrikant betaalbaar. Daarnaast kunnen (web)winkeliers de beurs gratis bezoeken. Er zijn dus geen entreekosten, geen parkeerkosten, geen garderobekosten en er is goed betaalbare horeca. Bovendien wordt de beurs precies op het juiste moment in het seizoen georganiseerd.”
kleine fabriek
De datum van de nieuwe beurs valt dit jaar tegelijk met de kleine fabriek. Van der Heijden zegt hierover: “Ik legde 10 en 11 juli vast bij Expo Houten omdat ik hoorde dat Pitti Bimbo van 23 tot en met 25 juni georganiseerd werd en omdat ik vernam dat de kleine fabriek op 3 en 4 juli zou vallen, al was dat toen nog niet zeker. Mij leek het toen beter om niet voor dezelfde datum te gaan. Later besloot de kleine fabriek echter om samen te gaan met de Modefabriek en dit ook te doen op 10 en 11 juli.” Van der Heijden vindt dit zelf geen goed idee. “Met deze keuze verliest de baby- en kindermodebranche hun eigen identiteit en wordt de kleine fabriek een ondergeschoven kindje bij de Modefabriek.”
De organisator blijft – ondanks de datum van de kleine fabriek – toch bij zijn keuze. “Alle fabrikanten in de baby- en kindermode zijn welkom op de nieuwe beurs”, zegt hij. “En het heeft ook voordelen. Zo hoeven winkeliers geen twee weekenden op te offeren voor de twee beurzen, en maakt het voor de fabrikant waarschijnlijk ook niet echt uit: zij zullen vanwege de financiële consequenties toch niet op beide beurzen staan.”