Volgens INretail moeten kledingwinkels zich focussen op het genereren van meer omzet. Uit het beheersbaar maken van de kostenkant valt geen winst meer te behalen, aldus de brancheorganisatie. Een methode die helpt om de retailformule van ondernemers te versterken is het INretailmodel dat bestaat uit 7P’s. Door te excelleren in passie, product, plek, persoon, plezier, promoten behaal je volgens INretail meer profijt.
De organisatie handhaaft voor 2016 haar groeiprognose van 2 procent. Er is meer tijd om te winkelen, doordat retailers vaker op zondag open zijn. De fysieke winkels creëren meer kansen door ook online te verkopen. Het koopsentiment neemt toe. Drie positieve ontwikkelingen voor meer omzetkansen.
Dat de koopbereidheid van consumenten toeneemt blijkt uit de cijfers over 2015. Zo steeg de omzet van de woningretail met 10,3 procent en die van schoenenwinkels met 1,8 procent. Alleen in de mode bleef de omzet nog achter, -1,8 procent. Volgens INretail blijft het zaak om te vernieuwen.
Daarbij past ook het open zijn wanneer de klant dit wil. Uit onderzoek dat de brancheorganisatie eerder liet uitvoeren blijkt dat het gemiddeld besteed bedrag op zondag fors hoger ligt dan op andere dagen in de week. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de consument op zondag meer tijd neemt voor (fun)shoppen en meer mogelijkheden heeft om samen of als gezin te gaan winkelen.