Hoe je jouw kindermodezaak kunt profileren met een kindermode catalogus
Je moet je bedrijf profileren. Het is een veelgehoorde tip voor (beginnende) retail ondernemers. Wat betekent dit nu precies? Profileren betekent letterlijk dat je een bepaald beeld van jouw bedrijf probeert over te brengen aan potentiële klanten. Je bedrijf profileren is een slimme manier om op te vallen en jouw bedrijf te onderscheiden van alle concurrentie. Maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken als kindermodezaak? Door het opstellen van een goede catalogus.
Zorg er voor dat jouw catalogus van goede kwaliteit is
Een goede eerste indruk maken is belangrijk. Ook bij het opstellen van een kindermode catalogus. Een goede eerste indruk kun je maken als jouw catalogus van hoogwaardige drukkwaliteit is. Hierdoor komt jouw bedrijf al gelijk heel professioneel en verzorgd over. De kindermode catalogus is ook mooi aan elkaar gelijmd. Een catalogus die al gelijk uit elkaar valt, komt niet zo professioneel over en kan klanten laten twijfelen over de kwaliteit van je kleding.
Nadat je hebt uitgekozen waar jouw catalogus te printen, kun je volgende stappenplan volgen om een prachtige catalogus samen te stellen:
- Kies uit welke kindermode je in jouw catalogus wilt opnemen
- Zorg voor goede kwaliteit foto’s van de kleding
- Kies een lay-out die past bij al je andere marketing materiaal
- Stuur de catalogus naar de drukker
- Stel je klanten op de hoogte dat de nieuwe catalogus er weer is
Wat er sowieso in een catalogus terug moet komen
Het woord ‘catalogus’ is afgeleid van het Grieks en betekent ‘lijst’. Dat is natuurlijk ook wat een catalogus eigenlijk is: een lijst met de producten die jouw bedrijf aanbiedt. Bij een kinderkledingzaak is dit natuurlijk de kinderkleding. Aangezien kleding zich het beste verkoopt als klanten het kunnen bekijken, is het een goed idee om veel goede kwaliteit foto’s in de catalogus te plaatsen. Je kunt er voor kiezen om de kleding of los te laten zien op de foto’s, of gedragen door een model. Hoeden of petten zijn vrij vorm vast en kunnen wel los worden gefotografeerd. Truien, broeken en vesten kunnen daarentegen beter dragend door een model worden laten zien. Op deze manier krijgt de klant een idee krijgt hoe het kledingstuk valt.
Hoe je verder jouw catalogus inricht, ligt een beetje aan het imago van jouw kindermodezaak. Zit er veel creativiteit in de stijl van het andere marketing materiaal? Of is het juist minimalistisch? Er zijn veel visuele opties mogelijk voor een catalogus. Maar zorg ervoor dat al jouw marketingmateriaal met elkaar overeenkomt qua kleurgebruik en uiterlijk.
Pas de inhoud van je catalogus aan je doelgroep aan
Voordat je aan de slag gaat met het bepalen van welke kindermode je in jouw catalogus op wilt nemen, kun je het beste eerst even kijken naar jouw huidige doelgroep. Wie kopen er nu kleding uit jouw webwinkel?
Zijn het vooral jonge ouders die jouw bedrijf vinden bijvoorbeeld? Dan kan het zijn dat jouw bedrijf een duurzaam of modern imago heeft. Natuurlijk is het beter om jouw klanten direct te vragen hoe ze jouw bedrijf hebben gevonden en waarom ze er kopen dan te speculeren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een email te sturen met een korte enquête nadat een klant een aankoop heeft geplaatst. Zo blijf je ook in contact met je klanten. Je kunt later ook via dezelfde kanalen de klanten op de hoogte stellen wanneer en waar de nieuwe catalogus beschikbaar is.
Verder kun je ook kijken naar de bestsellers in jouw collectie. Deze kledingstukken worden goed verkocht en daarom is het een verstandige keuze om meer van dit soort kleding in jouw catalogus op te nemen. Let er wel op dat niet alle kleding die je aanbiedt in de catalogus er helemaal hetzelfde uitziet. Diversiteit is belangrijk. Speel hierop in door ook een diversiteit aan kleding in jouw catalogus aan te bieden.
Naast diversiteit is duurzaamheid ook een steeds belangrijker thema. Ook bij kindermode. Veel kleding is tegenwoordig of van duurzaam materiaal gemaakt of duurzaam geproduceerd. Is dit bij de kleding die jij aanbiedt ook het geval? Dan mag je dat er zeker bij zetten. Zet erbij onder welke omstandigheden de kleding in elkaar is gezet of van welk materiaal het is gemaakt. Deze transparantie zorgt er ook voor dat klanten je extra gaan vertrouwen.
Een mooie catalogus voor een diverse doelgroep
Een goede kwaliteit catalogus met goede kwaliteit foto’s, een herkenbare visuele stijl en aangepast op jouw doelgroep, helpt om jouw kindermodezaak te profileren. De herkenbare visuele stijl van jouw catalogus sluit goed aan op de rest van jouw marketingmateriaal waardoor mensen goed jouw winkel zullen herkennen én onthouden. Een goede catalogus helpt dus echt om jouw bedrijf te onderscheiden en klanten terug te laten komen.