Het Amsterdamse kinderkledingmerk Gray Label test momenteel een abonnement op kinderkleding. De service bestaat uit een pakket van vier, acht of twaalf stuks kleding, die ingewisseld kunnen worden wanneer het kind er bijna uitgegroeid is.
Het plan is om het abonnement in 2020 te lanceren en is bedoeld voor kinderen van nul tot één jaar. “Op die leeftijd groeien kinderen het hardst”, zegt eigenaresse Emily Gray, tegen RetailNews.
Gray ontwikkelde de service vanuit een duurzaamheidsgedachte. Wanneer het kind uit de kledingstukken is gegroeid stuurt de ouder of verzorger de kleding terug. Dan worden de kledingstukken op ecologische wijze gereinigd om vervolgens weer klaargemaakt te worden voor een volgende klant. Gray Label test op dit moment de service met een selecte groep ouders en kinderen. “We willen eerst voelen en testen waar de behoeftes liggen en waar we het concept kunnen bijschaven,” aldus Gray.
Mogelijk wordt het concept later uitgebreid naar andere leeftijden en andere landen. “Met name wegens logistieke redenen hebben we ervoor gekozen het eerst klein aan te pakken.” Gray Label is met 200 verkooppunten wereldwijd vooral in Duitsland en Amerika populair. Gray: “Ik verwacht dat de abonnementsservice redelijk rap buiten de grenzen zal treden.”