Geld verdienen met Blue Effect

In de januari editie van vakblad KinderMode hebben wij een interview met Peter Bohlender en de Nederlandse agent Erik de Waal gepubliceerd over het succes van Blue Effect. Blue Effect presenteert de nieuwe collectie aankomende zondag op de SundaySchool. Het complete verhaal leest u in de januari editie van vakblad KinderMode.

 

Blue Effect is razend populair in Duitsland. Directeur Peter Bohlender startte met het merk in juli 2009. Het bedrijf waar hij werkte werd verkocht en Bohlender begon na een lange carrière in de kindermode voor zichzelf: “Ik heb een producent gezocht als partner en mijn idee voorgelegd: ik heb de ervaring, jij wordt de eigenaar, laten we wat moois opzetten! We zijn begonnen met een jeanscollectie voor jongens en meisjes via een NOS-systeem. Ik heb al mijn oude contacten benaderd, we gingen naar beurzen en we zijn van start gegaan. Toen mijn vorige werkgever van de markt verdween, hebben wij hun agenten overgenomen en hadden we opeens een enorm netwerk.” De thuismarkt in Duitsland is de grootste markt voor Blue Effect, vertelt Bohlender, maar Blue Effect is in de afgelopen 10 jaar in heel Europa uitgebreid.

 

Sleutel

“De sleutel tot ons succes lag in 2013. Toen waren gekleurde jeans een enorme hype onder kids en wij hadden die in de collectie. Anderen konden niet snel genoeg inspelen op de vraag, maar Blue Effect produceert in eigen fabrieken in Turkije. Daardoor konden we razendsnel schakelen in de productie. We hebben vol ingezet op gekleurde jeans en het effect was dat alle grote klanten dat jaar aanklopten omdat wij konden leveren en anderen niet.” We moesten zelfs min of meer rantsoeneren, grinnikt Bohlender. “Daarna was Blue Effect een begrip vanwege de basiswaarden van het merk: een goede pasvorm, een NOS-systeem, een breed assortiment, hoge kwaliteit en stabiliteit in de productie. De volgende stap was die van een jeanscollectie naar een totaalcollectie voor jongens en meisjes. Daarbij baseren we onze collecties op de mode voor volwassenen. We maken dus modische kleding voor coole kids die actueel is. Daarmee zijn we in de top 5 bestverkopende merken beland in Duitsland. Veel kids willen namelijk geen kinderachtige kleding met teddyberen en vlinders maar moderne en modieuze kleding. Wij maken die.”

 

Duurzaamheid

Op het gebied van duurzaamheid zit het bovendien ook goed met Blue Effect, benadrukt Bohlender: “We gebruiken heel veel journey-stof, dat Oeko-gecertificeerd is, naast organisch katoen, blends en gerecylede vezels. Alles gecertificeerd…

In de nieuwe collectie gebruiken we journey en bio-katoen. Daarnaast gebruiken we geen plastic zakken voor onze leveringen maar papieren bulkverpakkingen. Bovendien zijn de aanvoerlijnen per vrachtwagen vanuit Turkije kort en hoeven we niets in te vliegen of te verschepen, wat goed is voor de carbon footprint. Last but not least hebben onze werknemers in Turkije uitstekende arbeidsvoorwaarden volgens Duits model. We doen er dus alles aan om sustainable te zijn en we focussen continu op een duurzame toekomst.” Bohlender vervolgt: “Wat belangrijk is voor de dealer, is dat we naast sustainability ook hoge eisen stellen aan de kwaliteit en de pasvorm van onze kleding. Shirts zijn lekker draagbaar door stoffen met elastaan, ook na een paar keer wassen. Al onze stoffen komen uit Turkije en daar vindt continu kwaliteitscontrole plaats. Bovendien checken we onze eindproducten heel precies op pasvorm zodat er binnen een maatvoering geen verschillen kunnen ontstaan.”

Blue Effect neemt deel aan de SundaySchool, voor meer informatie:

Dresscode4kids, Erik de Waal tel; (06) 29 03 21 06

 

 

 

Aanbevolen artikelen
0