Forse omzetgroei modebranches houdt aan

De detailhandel heeft in maart 9,8 procent meer omzet geboekt dan in maart vorig jaar. Vooral de non-foodsector deed in maart met een omzetgroei van bijna 30 procent goede zaken. De omzet van de foodsector stabiliseerde in deze periode op het niveau van maart vorig jaar. In de non-foodsector vielen wederom de enorme omzetstijgingen van de  kleding- en de schoenen- en lederwarenwinkels op. In januari en februari dit jaar waren de omzetstijgingen hier nog hoger, waardoor de omzetresultaten over het eerste kwartaal erg hoog uitvielen. De sterke winkelomzetten in de non-foodsector gingen in maart duidelijk ten koste van de omzet van de pure webshops. Deze gingen in maart hard onderuit. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.

Extra hoge omzetgroei non-foodsector in eerste kwartaal door vergelijking met eerste kwartaal vorig jaar in lockdown
Het hele eerste kwartaal dit jaar stijgen de omzetten van met name de winkels in de non-foodsector in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar met dik dubbele cijfers. Deze groei is extra hoog omdat de meeste Nederlandse non-foodwinkels door een harde lockdown hun winkeldeuren in het eerste kwartaal vorig jaar gesloten moesten houden. Hierdoor vielen de omzetten in de diverse non-foodbranches toen erg laag uit. De bijna 10 procent omzetgroei van de detailhandel in maart dit jaar is in dit licht dan ook geflatteerd te noemen. Voor de non-foodsector was de vertekening in maart dit jaar veel groter: de omzet steeg met liefst 28,7 procent.

Forse omzetgroei modewinkels in maart                            
De kledingwinkels wisten in maart dit jaar hun omzet vergeleken met maart vorig jaar met 57,6 procent te laten groeien. Vergeleken met het “normale” maart 2019 bedroeg de stijging echter “maar” 17,5 procent. Omdat de omzetstijgingen in januari en februari dit jaar nog hoger uitvielen, is de omzetwinst in het eerste kwartaal vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar maar liefst 92,4 procent. De schoenen- en lederwarenwinkels zagen hun omzetgroei van +54,1 procent in maart dit jaar vergeleken met maart vorig jaar omslaan in een minder grote omzetstijging (+11,1 procent) als vergeleken wordt met maart 2019. Over het eerste kwartaal  dit jaar steeg de omzet van de schoenen- en lederwarenwinkels vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar met 67,7 procent

Omzet foodwinkels stabiliseert
De winkels in de foodsector van de detailhandel hebben in maart dit jaar geen omzetwinst en geen omzetverlies geleden (0,0 procent) ten opzichte van maart vorig jaar. In de foodsector is geen sprake van vertekening van de omzetontwikkeling omdat de winkels in de foodbranches gerekend worden tot de essentiële winkels en dus niet getroffen werden door de lockdown in maart vorig jaar en hun deuren dan ook open mochten houden.

Bijna 10 procent lagere omzet webshops in maart
Pure webwinkels boekten in maart 9,6 procent minder omzet dan in maart vorig jaar. De omzetdaling van de webshops in maart wordt veroorzaakt door de bijzonder hoge internetomzetten in maart vorig jaar.  De internetverkopen waren toen extra hoog omdat de deuren van de niet-essentiële non-foodwinkels gesloten bleven en consumenten non-food aankopen toen alleen online konden doen. Hierdoor stegen de omzetten van de webshops in maart vorig jaar vergeleken met maart 2020 met 48,7 procent.

Omzetontwikkeling t.o.v. een jaar eerder, %
Totale detailhandel 2022 maart 9,8
Non-foodsector 2022 maart 28,7
Winkels in kleding 2022 maart 57,6
Winkels in schoenen en lederwaren 2022 maart 54,1
Webshops 2022 maart -9,6
Aanbevolen artikelen
0