Het gaat beter met de economie. Zo stelde de Rabobank in de Sectorprognoses 2016 dat alle bedrijfssectoren in 2016 zullen groeien. Het herstel van de Nederlandse economie ligt volgens de bank goed op koers. Maar ervaren de kindermodewinkels dat ook? Vakblad Kindermode ging in gesprek met drie retailers over de verkopen en verkooptoppers van de maand oktober.
Coen Eenstroom, Bengel in Zutphen
“Oktober was geen onaardige maand. Over de hele linie gesproken is het nog geen 2008, maar in vergelijking met oktober vorig jaar was het aanmerkelijk beter. Ik vermoed dat onze inspanningen om het assortiment aan te passen zijn vruchten afwerpt. Vroeger was het gedeelte baby- en peuterkleding in onze winkel vrij groot, maar we bouwden het af toen andere aanbieders zoals Lief! en Prenatal zich in Zutphen vestigden. Die winkels zijn weer weggevallen, dus zijn we de babyshop weer gaan oppakken.”
Verkooptoppers: “Vingino, McGregor zit echt in de lift, Tommy Hilfiger, Retour. En we hebben een nieuw merk: Indian Blue. Kleding van mooie kwaliteit, en met een doorverkoop van 60 procent zo vlak voor de uitverkoopmaand ben ik dik tevreden.”
Mario van Moorst, Meester Mario in Noordwijk
“Wij zijn uiterst tevreden over oktober. Normaal gesproken zijn juli, augustus en september al goede maanden voor ons. We boffen hier in Noordwijk ten opzichte van onze collega’s, want bij ons is er in die periode bijzonder veel toerisme. De wintercollectie komt hier vroeg op gang, en de zomercollectie loopt nog lang door. Zo ook dit jaar. Van juli tot en met oktober hebben veel van onze vaste klanten, maar ook toeristen en mensen uit de regio, hele garderobes kinderkleding bij ons gekocht. Het ging uitstekend: ten opzichte van vorig jaar hebben we in deze periode 30 procent meer verkocht. Dat zit ‘m enerzijds in de collectie, die beter is dan die van vorig jaar, maar het weer speelde natuurlijk ook mee. Onze verkoop heeft daar zeker niet onder geleden.”
Verkooptoppers: “De toppers van oktober waren Stone Island en Blue Rebel, maar deze labels deden het daarvoor ook goed. Freedom Day, een nieuw merk, verkochten we veel, en de wat duurdere jassen liepen hard, zoals gewoonlijk in oktober. De noodzaak van een goede winterjas is eerder nog niet echt aanwezig. We verkochten verder veel sweaters en jeans, en zagen de nieuwe sweatpants van Blue Pepper over de toonbank vliegen: hier verkopen we er wel dertig per week van.”
Mary Stelling, Kinderkleding.nl
“De maand oktober hebben we uiteindelijk afgesloten met een plus, maar het waren bijzondere dagen, zo wisselend als het weer. De ene dag verkochten we bijzonder veel, en op andere momenten vroegen we ons af of de webwinkel het nog weel deed. We hebben alle kanten gezien. Als online winkel ben je zeer afhankelijk van de weersomstandigheden: op regenachtige weekenden loopt het storm, maar als het weer mooi is blijft het bij ons heel rustig.”
Verkooptoppers: “De verkooptoppers van oktober waren natuurlijk de winterjassen. In het bijzonder de beruchte Le Chic jassen met roze Frutsels, en de jassen van Bellaire. Moodstreet doet het ook goed. We merken verder goed dat er geen enorme wisseling van seizoenen meer is: super dikke truien lopen minder hard. Een t-shirt met lange mouwen is met dit weer in principe nog warm genoeg.”