Het gaat beter met de economie. Zo stelde de Rabobank in de Sectorprognoses 2016 dat alle bedrijfssectoren in 2016 zullen groeien. Het herstel van de Nederlandse economie ligt volgens de bank goed op koers. Een schril contrast met deze voorspellingen vormen de faillissementen van grote en kleinere ketens, die ook afgelopen maand weer vielen. De crisis lijkt nog niet écht voorbij.
Wat ervaren de lederwarenzaken in deze tijd? En hoe verliep de maand januari? Vakblad Kindermode vroeg het drie retailers.
Sian Tjioe. PR8 Shoes, Sneakers, Casuals in Ulvenhout
“Januari en februari zijn doorgaans rustige maanden, maar ik heb niet stilgezeten. Ik heb de laatste twee dagen van de maand besteed aan de uitbreiding en verbouwing van mijn winkel. Gaandeweg ben ik de loop der jaren naast kinderschoenen ook damesschoenen en kleding gaan verkopen. Die mix doet het erg goed. En deze maand heb ik voor de kleding een aparte afdeling gecreëerd. Kinderschoenen maken nog altijd 60 tot 65 procent uit van mijn totale omzet. Merken als Red Rag, Unisa, Giga en voor oudere jongens Timberland, lopen over het algemeen goed.”
Brenda Wolswijk, Kids department in Wateringen
“Afgelopen periode hebben we op ons online kanaal veel nieuwe klanten gekregen. De webwinkel, die in het Nederlands, Duits en Engels is uitgevoerd, trekt ook steeds meer buitenlandse shoppers. De meeste klanten komen uit Nederland en België, maar ook in de Verenigde Staten en Canada verkopen we items. Laatst hadden we een bestelling vanuit Australië. Het shirtje kostte 29,95 en de verzendkosten waren 22 euro. Maar de klant wilde het heel graag hebben, het merk was daar niet te verkrijgen. De kleding van het Nederlandse merk Lucky No. 7 loopt zowel online als in onze winkel goed, vooral de zwart-witte items zijn populair.”
Jantien Coerse, Noahs in Utrecht
“Consumenten hebben zin om iets moois te kopen en willen meer kwaliteit, dat is een duidelijk zichtbare ontwikkeling in de modebranche. Mooie items met niet teveel teksten en zonder merken op de buik, daar gaat de klant voor. De stukken moeten echt bijzonder en duurzaam zijn. Ruby’s Tuesday sloeg afgelopen seizoen al aan. Dit is een wat duurder merk met mooie stoffen en rustig kleurgebruik voor meisjes van vier tot zestien jaar. Een damesmerk dat vertaald wordt naar kinderkleding.”