Dutch Sustainable Fashion Week succesvol

 In Businessnieuws

Beeld: DSFW Business Day
Credits: Mymollseye productions Imtiaz Willems

Van 4 t/m 13 oktober 2019 vond de zesde editie van het grootse landelijke duurzame mode evenement Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) plaats. De campagneweek stond in het teken van duurzaamheid en innovatie in mode, met terugkerende thema’s als circular fashion, waste reduction en (new textile) innovation. Samen met samenwerkingspartners heeft de organisatie dit jaar weer succesvol impact kunnen maken op de industrie en engagement weten te creëren bij het publiek voor duurzame mode.

De organisatie van DSFW kijkt terug op een geslaagde week, mede te danken aan verschillende samenwerkingspartners die dit jaar DSFW ondersteunen in haar missie; strategische partners als Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Meester Koetsier Foundation, INretail, Modint, SER, CIRCL, Gemeente Haarlem, HEMA, AVEDA; media partners als House of Movements, &C, OneWorld, FashionUnited, SublimeNL en verschillende ambassadeurs/influencers en meer. Gedurende de DSFW, welke zondag 13 oktober afliep, stond consumentenbewustwording betreft duurzame mode centraal. Ook het verbinden van belanghebbende partijen en het tonen van positieve ontwikkelingen en innovaties binnen de modebranche betreft het verduurzamen van de industrie was een belangrijke focus. Er werd een speciale Business Day georganiseerd waar mensen uit de branche bij elkaar kwamen om ervaringen uit te wisselen en waar diverse presentaties werden gegeven.

Tijdens deze editie van DSFW is het publiek meegenomen in wat de toekomst van duurzame mode zal zijn aan de hand van een landelijk uitgebreid programma. DSFW initiator Cecile Scheele blikt terug op een vruchtbare editie 6: “Tijdens de DSFW is het vooral ook duidelijk geworden hoe duurzaamheid begint te leven in deze branche. Dit bleek uit de groeiende interesse (van vooral ook influencers) tijdens de fashion shows en de vele toonaangevende retailbedrijven die met elkaar in gesprek gingen tijdens de Business Day. Ook het feit dat vanuit de overheid het Ministerie van I&W vertegenwoordigd was, waarmee zij aangeven dat zij verduurzaming in deze sector ook hoog op de agenda hebben staan, is een belangrijk signaal. En tekenend was vooral ook het aantal bezoekers bij alle regionale activiteiten. Dit jaar werkten we voor het eerst met regiocoördinators die de festiviteiten door heel het land prominent hebben weten neer te zetten. Iets waar we de komende jaren steeds meer de nadruk op willen leggen. Het is een week voor iedereen, waarin we iedereen de mogelijkheid willen bieden meer inzicht te krijgen in hoe zij duurzame keuzes kunnen maken. Onze ambitie voor het komend jaar is om alle fashion bedrijven mee te krijgen. Alleen dan kunnen we de impact maken die we voor ogen hebben. Alle winkelstraten die groen kleuren, en vooral veel positieve signalen en ontwikkelingen laten zien aan de consument. Een andere belangrijk aanpassing is de organisatie. Het komende jaar zal samenwerking centraal staan. Door de enorme groei, ieder jaar weer, is het voor de stichting DSFW niet meer haalbaar om dit als organisatie alleen neer te zetten. Dit is dan ook gelijk een oproep tot samenwerking. Bedrijven die een evenement, regio of show willen adopteren of organiseren kunnen zich bij ons melden. Daarnaast zijn we trots op de samenwerking met House of Movements, van Kim Feenstra en Giovanni Laisina. Zij hebben mooie plannen voor 2020, die we samen willen waarmaken. En ook de samenwerking met de brancheverenigingen wordt steeds hechter. Kortom, ondanks de groeiende aandacht is er nog veel nodig om de duurzame transitie in deze sector te stimuleren. Als DSFW hopen we hier samen met alle stakeholders een belangrijke rol in te kunnen spelen.”

 

Recent Posts
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

Not readable? Change text.
0