Er vindt een verschuiving plaats van het moment van aankoop door de retailers. Een aanleiding is wellicht de mooie, lange zomer van afgelopen jaar. Sommige retailers hadden al lang de wintercollecties liggen, die toen nauwelijks verkochten, omdat het zomerse weer aanhield tot aan september. De redactie van Vakblad Kindermode sprak Erik de Waal, directeur van Dresscode4Kids over deze ontwikkeling en wat dat voor Dresscode4Kids betekent. De Waal: “wat ik merk is een verschuiving in zowel het moment van aankoop van accessoires maar ook van de voorverkoop van textielcollecties. Retailers denken ook meer voor de korte termijn. Dit is bijvoorbeeld het geval bij onze merken Sinner en Dudes & Dudettes waarvan wij veel accessoires zoals zonnebrillen en slippers aanbieden. Veel accessoires kan ik binnen een paar werkdagen leveren. Retailers kopen deze accessoires steeds vaker pas in als het weer er naar is. Zo hoeven ze niets onnodig op voorraad te leggen en lopen zij minder risico. Wat ook erg goed werkt voor de verkoop van accessoires bij mijn klanten, is het aanbieden van die accessoires als kassakoopjes. Mijn advies is dan ook ruimte bij de kassa te reserveren voor een toonbankstandaard met bijvoorbeeld kinderzonnebrillen. Ook zijn de marges van de accessoires bovengemiddeld en neemt het weinig ruimte in.”
Qua voorverkoop in textiel ziet de Waal ook een verschuiving, echter is die minder resoluut dan bij de accessoires. “Waar voorheen de wintercollectie al in juni of juli werden geleverd, wachten de meeste retailers nu tot de iets koudere maanden en willen vaak vanaf augustus geleverd hebben. Ze zijn voorzichtiger geworden en gaan mee met de seizoenen,” zegt de Waal.