De Nederlandse retail is weer open

Menig winkelier had op 17 december vorig jaar een déja vu. Opnieuw moesten alle ‘niet-essentiële’ winkels in de week voor kerst hun deuren sluiten vanwege het verwachte slagveld dat volgens het RIVM aangericht zou gaan worden door omikron. Wederom werden de beste omzetweken van het jaar de nek omgedraaid in het kader van de strijd tegen corona. Aangezien de sluiting volslagen onverwacht uit het niets kwam vallen en overnight ingevoerd werd, zorgde de nieuwe lockdown voor grote ergernis bij ondernemers, om het maar even voorzichtig te stellen. Toen de winkels eenmaal weer open mochten, waren de enorme affiches met ‘SALE’ vaker dan normaal op de etalages te zien. Dat betekent dat veel voorraad direct de sale-rekken ingaat en niet eens zijn normale marge heeft kunnen opbrengen.

 

Onbezorgde zomer

Terugkijkend op het afgelopen jaar is de conclusie in het algemeen niettemin dat afgelopen zomer tamelijk onbezorgd verlopen is, en dat de handel dan ook best goed ging in de periode na de heropening van de winkels in april 2021. Veel winkeliers zagen hun omzet explosief stijgen toen ze weer ‘los’ mochten. De jaarcijfers vielen achteraf dan ook relatief mee bij de meeste retailers. Gecombineerd met het feit dat de corona-maatregelen momenteel op hun laatste benen lopen, lijkt er nu dus eindelijk weer echt licht aan het einde van de tunnel te zijn in plaats van een flikkerende TL-balk met een kapotte starter. Wel is het de komende tijd nog zaak om goed in de gaten te houden dat retailers hun winkelpersoneel niet teveel zien uitvallen met omikron, maar verder is het vanaf nu gas geven!

Aanbevolen artikelen
0