De Bijenkorf blijft groeien

De Bijenkorf behaalde vorig jaar een omzetstijging van 7,1%. Dat meldt het warenhuis in een persbericht. De stijging is vooral te danken aan een verhoging van 33% verkopen via de webwinkel. De omzet van de fysieke winkels nam met 1% toe. Deze geringe stijging komt volgens de Bijenkorf doordat 6% van de verkoopvloer door de verbouwingen gedurende het jaar niet kon worden gebruikt.

“Onze klanttevredenheid in de winkels is gestegen, en in (internationaal) onderzoek naar klantbeleving scoort onze website consistent in de Europese top. Wij zijn ervan overtuigd dat de combinatie van fysieke Retail en een webshop de basis is om als retailer succesvol te zijn. Naast de continue vernieuwing om relevant te blijven voor de klant, is er nog een focus en dat is duurzaam ondernemen. Wij stimuleren positieve verandering voor mens, dier en milieu. Of het nu gaat om het terugdringen van onze CO2 uitstoot, energieverbruik of het besluit om geen producten van exotische huiden meer te verkopen in 2020.” aldus Giovanni Colauto, CEO van de Bijenkorf.

De bezoekersaantallen in de fysieke winkel bleef gelijk aan vorig jaar, met 23 miljoen mensen. De online bezoekersaantallen stegen wel, met 32%. De omzet groeit al 6 jaar op rij. De operationele winst voor afschrijvingen is in 2018 met 6,9% gestegen, van € 38.7m naar € 41.3m. Het afgelopen jaar is er voor € 37.9 miljoen geïnvesteerd in de winkels en online vanuit de eigen operationele kasstroom: de vestiging in Utrecht kreeg een nieuwe damesmodeafdeling, de herenmodeafdeling in Amstelveen werd uitgebreid en in Rotterdam, Eindhoven en Amstelveen zijn de cafés vernieuwd.

Colauto: “De klant bepaalt wat, waar en wanneer hij iets wil kopen. Het is aan ons om het winkelen bij de Bijenkorf bijzonder te maken. Dat is onze premium experience strategie die we in 2013 hebben ingezet; investeren in merken, service en winkelbeleving, en daarmee onze klanten zich bijzonder laten voelen.”

Aanbevolen artikelen
0