Consumentenvertrouwen zakt in

Shopping

In juli is het consumentenvertrouwen gezakt naar 1. Dat is een daling van vier punten ten opzichte van de maand mei. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De daling wordt vooral veroorzaakt doordat consumenten negatiever denken over het economisch klimaat. Die deelindicator daalde deze maand van 12 naar 4. Ook de koopbereidheid nam licht af, en 0 naar -1.

Het verschil in consumentenvertrouwen tussen jongeren en ouderen is sinds het begin van de crisis steeds groter geworden. Van jong naar oud wordt het vertrouwen steeds lager. Zo ligt de gemiddelde waarde voor consumenten tussen 18 en 29 op -2,1 over de jaren 2008 tot en met het eerste kwartaal van 2016. Bij 65-plussers is dat -22,1.

Consumenten hebben in mei 1,4 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand vorig jaar, meldt het CBS verder. Vooral aan voedings- en genotsmiddelen een duurzame producten werd meer besteed, met een stijging van ruim twee procent.

Aanbevolen artikelen
0