Consument verkiest fysieke winkel boven online

Kopen via de smartphone na het zien van het product in de winkel, ‘showrooming’, neemt wereldwijd af in populariteit. In 2013 lag het percentage op 35 procent, dit jaar doet nog 25 procent van de consumenten aan ‘showrooming’. Dit blijkt uit het jaarlijkse GfK FutureBuy-onderzoek. Webrooming, het product online zien en vervolgens in de fysieke winkel kopen, is wel in populariteit gestegen. De meest genoemde redenen van het verkiezen van de fysieke winkel boven online zijn: De mogelijkheid om producten te zien en voelen (58 procent), het eerder in bezit hebben van de producten (53 procent) en het tegelijkertijd ook kunnen winkelen voor andere producten (44 procent) Als het online aankopen wordt verkozen boven het kopen via een fysieke winkel worden het besparen van geld (61 procent), gemak (53 procent), en meer/betere keuzemogelijkheden (46 procent )het meest genoemd als redenen.
showrooming_image

Aanbevolen artikelen
10