Vorig jaar juli al, kondigde BRDNWRKS (bekend van o.a. Like Flo, NoNo, Le Chic & Moodstreet) aan om levermomenten beter af te stemmen op de vraag vanuit de markt en zo de detaillist te helpen. “Wij vinden het belangrijk om mee te denken met onze partners en de markt,” aldus Patrick Lohle (managing partner BRNDWRKS). “De detaillist heeft het zwaar in de huidige markt en daarom willen wij hem ondersteunen waar we kunnen. Toen we vorig jaar juli de pers en onze detaillisten hebben bericht over onze plannen om later te gaan uitleveren werd dit dan ook erg positief ontvangen en kregen we veel fijne reacties. Wat we doen is heel simpel, we stemmen onze levermomenten veel beter af op het behoeftemoment van de consument.” Dit betekent dan ook dat BRNDWRKS deze week start met de uitlevering van de eerste zomercollecties.”
“Consumenten willen vaker verrast worden door nieuwe collecties wanneer ze een winkel binnen lopen. Collecties die beter passen bij het moment van het seizoen. De consument wil het kopen en meteen kunnen dragen. Dus geen spaghetti jurkjes in februari maar wel leuke, nieuwe sweat jurkjes met legging passend bij de tijd van het jaar, uiteraard in vernieuwende kleuren. Door vaker kleinere collecties te leveren kan de winkelier de consument blijven verrassen met nieuwe items en daardoor loopt de consument vaker de winkel binnen.”
De BRNDWRKS merken passen deze afstemming qua collectie en seizoen al volop toe. Mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat het populaire B.Nosy al drie keer per seizoen levert, ook NoNo en Le Chic hebben extra leveringen rond kerst en early-spring. Moodstreet heeft met de bekende Happy street, Funstreet en Summerstreet collecties ook al extra levermomenten. Het nieuwste jongensmerk uit de groep, TYGO & vito, biedt denims die never out of stock zijn. “Want een spijkerbroek heeft de consument het hele jaar door nodig”.
Door later te leveren en vaker verrassende nieuwe collecties aan te bieden en deze leveringen beter af te stemmen op het seizoen, hoopt BRNDWRKS dat kortingsacties uit worden gesteld waardoor er meer verkoop gegenereerd kan worden gedurende het reguliere verkoopseizoen. “Het allermooiste zou een sale zijn die pas na kerst of begin juli start en tot eind februari en eind augustus duurt.”
Ook Zazi Brands (bekend van o.a. LoFff) heeft het voorbeeld inmiddels gevolgd en zal starten met latere uitleveringen. “Daar ben ik erg blij om” vertelt Patrick. “Ik hoop dat iedereen uit de branche zijn verantwoordelijkheid neemt zodat de markt weer een positieve impuls krijgt. Uiteindelijk is het in ieders belang dat er iets zal veranderen”.