Bezorgschaamte moet impact pakketjes verduidelijken

Softwareleverancier Manhattan Associates pleit ervoor dat webshops een zekere ‘bezorgschaamte’ oproepen om de impact van online bestellingen bij de consument duidelijk te maken. Naar aanleiding van het onderzoek blijkt dat 57% van de ondervraagden aangeeft dat gratis bezorgen nog steeds een doorslaggevende factor voor het plaatsen van een online bestelling. 30% geeft aan dat gratis retourneren het belangrijkste is bij het selecteren van een webwinkel. Gratis retourneren wordt zelfs verkozen boven snelle financiële afhandeling. Dat meldt het AD in een nieuwsbericht.

“De consument is jarenlang verwend door de grote webwinkels die vanaf dag één gratis bezorging en retourneren aanbieden. De bedrijven bevinden zich inmiddels in een spagaat; aan de ene kant de stijgende kosten van het logistieke proces rondom bezorgen en retourneren en aan de andere kant de verwachtingen van de huidige consument’’, aldus Pieter van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associate.

Volgens Van den Broecke is het belangrijk dat webwinkels een vorm van ‘bezorgschaamte’ aanwakkeren bij de consument vanwege economische redenen maar ook vanwege de impact op het klimaat: “ Het zou bijvoorbeeld helpen als er bij elke bestelling een CO2-indicatie wordt geplaatst. Een soort CO2-footprint die aangeeft hoeveel kilometer er moet worden afgelegd voor jouw trui of broek en het effect daarvan op het klimaat.”

Volgens Manhattan Associates is het bewuster maken van consumenten van de impact van hun bestelling een manier om vooral het aantal retourzendingen te verminderen. Van den Broecke denkt dat ook het belonen van het later bezorgen van een pakketje kan werken, of bijvoorbeeld het laten opmeten van je maten, zodat je altijd zeker de goede maat bestelt.

Zalando draait nu een proef met grote labels die aan dure dameskleding hangt: wanneer het label verwijderd wordt kan het niet meer teruggestuurd worden.

Aanbevolen artikelen
0